Analyse | Waarom Red Bull door de kortere wielbasis het te kloppen team kan zijn in Monaco Formule 1
Formule 1

Analyse | Waarom Red Bull door de kortere wielbasis het te kloppen team kan zijn in Monaco

Analyse | Waarom Red Bull door de kortere wielbasis het te kloppen team kan zijn in Monaco

De kortere wielbasis van de RB16B kan er zomaar eens voor zorgen dat Max Verstappen en Sergio Perez de grote favorieten zijn voor de Grand Prix van Monaco. Lewis Hamilton noemt Red Bull Racing al het te kloppen team komend weekend en dat zou zomaar eens werkelijkheid kunnen worden. De RB16B heeft namelijk een kortere wielbasis dan de W12.

Maar wat is de wielbasis precies? Dat is de afstand tussen het middelpunt van zowel de voor - als de achteras. Simpel gezegd: de afstand tussen het middelpunt van het voorste en achterste wiel van een auto. Bij de RB16B is die afstand korter dan bij de Mercedes W12. Dat brengt vooral voordelen met zich mee in kortere, krappe bochten. Gezien de bolide in feite korter is dan de Mercedes, is deze wendbaarder in die kortere bochten. Het Circuit de Monaco kent louter zulke bochten.

Is dat dan een designfout bij Mercedes? Dat niet, want de wielbasis kan als een soort compromis of filosofiekeuze gezien worden. De RB16B heeft bijvoorbeeld een hogere rake, waardoor deze wat instabieler is dan de W12, een auto die juist een lage rake heeft. Mede door de lange wielbasis is de Duitse bolide daarmee wat stabieler. Kortom: een lange wielbasis zorgt voor stabiliteit, een kortere wielbasis voor meer wendbaarheid op lage snelheden.

Waarom is Red Bull gelijk favoriet in Monaco?

Een kortere wielbasis brengt natuurlijk enorme voordelen met zich mee op krappe banen als Monaco en bijvoorbeeld ook de Hungaroring. Dat betekent echter niet gelijk dat Mercedes kansloos is, want er zijn meerdere manieren om een auto goed te laten draaien. Zetten we Mercedes tegenover haar grootste uitdager sinds 2016, dan is te zien hoe belangrijk een korte wielbasis is in Monaco.

Jaar Wielbasis Mercedes Wielbasis grootste concurrent Winnaar GP Monaco
2016 3500 mm 3432 mm (Red Bull Racing) Lewis Hamilton (Mercedes)
2017 3760 mm 3594 mm (Ferrari) Sebastian Vettel (Ferrari)
2018 3726 mm 3550 mm (Red Bull Racing) Daniel Ricciardo (Red Bull)
2019 3698 mm 3619 mm (Red Bull Racing) Lewis Hamilton (Mercedes)

Zoals te zien hoeft de lengte van de wielbasis dus niet letterlijk alles te zeggen. Nuance is overigens wel dat Daniel Ricciardo van Red Bull Racing in principe de snelste coureur was tijdens de Grand Prix van Monaco van 2016, maar dat een verpeste pitstop hem van de zege beroofde. In 2019 zat het veld wel dicht bij elkaar, maar trok Hamilton toch aan het langste einde.

Kortom: een korte wielbasis is enorm belangrijk in Monaco. Het is inderdaad niet de enige factor die tot een zege zou kunnen leiden, maar wel een belangrijke. Nergens anders dan in de smalle straatjes van Monaco kan dat het verschil maken.

Door: Gino Haverkamp

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws