Tussenrapport Red Bull | 'Als de sweet spot weer gevonden wordt, krijgen we Vettel-taferelen uit 2013' Formule 1
Formule 1

Tussenrapport Red Bull | 'Als de sweet spot weer gevonden wordt, krijgen we Vettel-taferelen uit 2013'

Tussenrapport Red Bull | 'Als de sweet spot weer gevonden wordt, krijgen we Vettel-taferelen uit 2013'

Red Bull Racing begon het 2024-seizoen erg dominant, maar na een paar races bleek dat haar voorsprong als sneeuw voor de zon is verdwenen. McLaren heeft enorme stappen gezet, en Red Bull moet hard aan de bak om de Britse renstal voor te blijven in de tweede seizoenshelft. Max Verstappen luidde in Spanje de noodklok en heeft sinds die Grand Prix van dan ook niet weer gewonnen. Hoe staat het ervoor bij Red Bull? Redacteur Mike van Weert en hoofdredacteur Shanna Lutgert bespreken het.

Red Bull begon 2024 waar het team in Abu Dhabi 2023 was gebleven. Ze hadden met Verstappen een fantastisch jaar achter de rug, waarin ze maar liefst 21 van de 22 races wist te winnen. Aan het begin van het jaar dacht de redactie van F1Maximaal.nl dat Verstappen dit jaar nog meer races zou gaan winnen dan in 2023, maar dat is na de eerste helft van 2024 al geen realistische gedachte meer. Zijn voorsprong in het kampioenschap is echter 78 punten, wat ongeveer drie overwinningen zijn. Het klinkt voldoende, maar Helmut Marko is er niet gerust op. McLaren heeft op dit moment het meest complete pakket en loopt snel in.

In het constructeurskampioenschap staat Red Bull 42 punten voor op McLaren. Met nog tien races te gaan, wordt het dan krap of niet? 'Verstappen en Red Bull gaan echt nog wel wat races winnen, dus de titel komt echt niet in gevaar voor de Nederlander', begint Van Weert. 'Red Bull moet wel oppassen dat ze niet ingehaald wordt, maar dat hangt vooral af van de prestaties van Pérez. Toegegeven, die zijn op dit moment alles behalve goed. Dus ik vrees met grote vrezen voor de Oostenrijkse renstal. Verstappen doet in ieder geval zijn best om alles uit de auto te halen, en dat lukt hem vaker wel dan niet.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het regende flink op zaterdag, maar Verstappen voelde zich prima.
Verstappen haalt elke week het maximale uit de auto.

Van Weert wijst op het feit dat de auto niet opeens superslecht is geworden. 'Dat zal de redding zijn voor de drievoudig wereldkampioen. Er is geen alleenheerschappij meer voor Red Bull, maar om te zeggen dat het team achter McLaren en Mercedes staat, gaat wel heel ver. Verstappen mag in december dus gewoon weer een beker ophalen uit de handen van FIA-president Mohammed ben Sulayem.'

Red Bull zet de jacht in op de sweet spot van de RB20

De frustraties bij Verstappen kookten in Hongarije echter even over, maar in België zette hij het veld op zes tienden tijdens de kwalificatie. 'Het schommelt een beetje, maar het is zeker dat Red Bull achter de schermen genoeg aan het proberen is, aan het pielen is met de balans en de afstellingen om de auto weer zo te krijgen als Verstappen wil', neemt Lutgert over. 'Op dit moment staat Verstappen bovenaan het kampioenschap met 78 punten voorsprong. Hij eindigde in België ook gewoon voor Lando Norris, dus op dit moment denk ik niet dat er paniek is betreffende het kampioenschap. De auto zal de grootste zorg van Verstappen zijn.'

De fabriek werkte voorafgaand aan de Grand Prix van Hongarije hard om een update te regelen, maar die sloeg niet helemaal aan. 'In Spa was die update ook niet relevant, omdat dat een compleet andere baan was dan Hongarije. Het team werkt hard, daar is naar mijn idee geen twijfel over mogelijk. Wat naar mijn idee goed is, is dat Red Bull in ieder geval lijkt te weten waar het beter moet: met de banden en met de balans. Dan werken ze in ieder geval niet als kippen zonder koppen, want de doelen, de dingen die verbeterd moeten worden, zijn duidelijk. Red Bull heeft altijd laten zien uit de kleinste dingen winsten te kunnen behalen. Met de kleinste winsten kan Verstappen de grootste dingen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez red bull racing rb20 hongarije 2024 18
De tekortkomingen van de auto zijn duidelijk, en daar moet Red Bull nu aan werken.

Een aantal analisten stelden echter dat Red Bull een ontwikkelingsplafond heeft bereikt met de RB20. 'Het concept heeft denk ik wel zijn limiet bereikt', zegt Van Weert. 'Dat kennen we ook van Red Bull, alleen is de renstal nu de balans tussen ultieme performance en een stabiel platform een beetje kwijt. Als Verstappen weer het gevoel heeft dat de balans in de bolide goed is, dan verwacht ik dat de RB20 weer zal vliegen, want zoals gezegd: die auto is niet zo slecht. Verstappen geeft ook elk weekend aan dat hij het ene moment onderstuur heeft en daarna weer overstuur. Aangezien Red Bull nog steeds strijdt om de zeges, duidt dat erop dat het team een goede auto heeft, maar nog niet weet hoe het maximale eruit gehaald kan worden.'

'Als de sweet spot weer gevonden wordt, kunnen we Vettel-taferelen verwachten'

Van Weert heeft dan ook vertrouwen dat Red Bull het veld achter zich laat als Verstappen zich weer lekker voelt in de RB20. 'Als de sweet spot van de RB20 weer wordt gevonden, dan kunnen we taferelen à la Sebastian Vettel in 2013 verwachten. Alleen de banden zijn een heikel punt op dit moment, want dat heeft McLaren wat beter voor elkaar. Misschien dat het beter zal gaan voor Red Bull zodra het werkvenster van de auto weer een stuk breder wordt', vermoedt Van Weert. 'En Red Bull heeft vaker laten zien dat ze een lastige situatie heel snel om kan draaien', gaat Lutgert verder. 'Straks zetten ze de RB20 op het asfalt in Zandvoort en is Red Bull weer een maatje te groot voor iedereen. Maar dat is een 'als'-situatie. Zoals een wijze man ooit zei: als, als, als. Als mijn moeder mijn vader was, had ze ballen gehad.'

Het maakt het seizoen in ieder geval wel een stuk spannender. 'Dat klopt, maar Red Bull en Verstappen zouden liever het hele veld op een minuut zetten elke race, natuurlijk. Iedereen zal het moeten accepteren dat Red Bull inderdaad niet meer dominant is. De races zijn spannend nu, en het is ook leuk dat er weer een strijd is om de zege. Ik denk dat dit Verstappens vaardigheden en mentaliteit van een wereldkampioen nog meer blootleggen dan een seizoen als 2023. Hij sleept elke race meer uit zichzelf en uit de auto, en dat is tegelijkertijd ook wat hem in mijn ogen zo onderscheidt van de rest van het veld en op dit moment van eigenlijk elke coureur op de baan. Zoals mijn collega al aangaf: Verstappen en Red Bull gaan dit seizoen heus nog wel wat races winnen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen spanje win
Dit beeld gaan we nog wel een paar keer zien dit seizoen.

Red Bull gaat verder met Pérez na de zomerstop

De beslissing van Red Bull om Pérez te behouden is inmiddels al door elke journalist en analist uitgebreid besproken. Sommigen snappen het wel, sommigen snappen het niet. 'Ik had niet verwacht dat hij mocht blijven, maar ik sta er een beetje fifty-fifty in', vervolgt Lutgert. 'Pérez vervangen, als je kijkt naar zijn prestaties, was een zeer begrijpelijke keuze geweest. Maar als hij zou worden vervangen door Lawson, Ricciardo of Tsunoda, dan was het ook niet zeker dat zijn vervanger direct op snelheid zou zitten. De vervanger van Pérez zou dan direct beter moeten presteren in een auto die hij niet kent. Aan de andere kant: als Pérez zo doorgaat verliest Red Bull ook het constructeurskampioenschap. Als dat hoe dan ook gaat gebeuren, is het de gok waard om een andere coureur naast Verstappen te zetten om te kijken hoe dat gaat, ook met het oog op 2025.'

'Immers is dit niet de eerste keer dat Pérez inzakt. Wat dat betreft had Red Bull veel eerder in moeten grijpen. Er wordt veel gepraat over contracten, clausules, hoeveel geld Pérez meebrengt en hoeveel hij zou kosten als Red Bull hem moet ontslaan. Dat zijn allemaal dingen die de mensen in Milton Keynes weten, maar de rest van de wereld niet. Ik ga ervan uit dat de knappe koppen bij Red Bull alle informatie hebben en op basis daarvan een verstandige beslissing hebben genomen. Als die verstandige beslissing inhoudt dat Pérez mag blijven, dan kunnen we er heel wat van vinden, maar dat gaat toch geen zoden aan de dijk zetten. Ik hoop in ieder geval dat Pérez zijn vorm enigszins hervindt na de zomerstop', besluit Lutgert.

'Lawson, Ricciardo, Tsunoda en zelfs Lewis Hamilton waren geen succesgarantie geweest', gaat Van Weert verder. 'Ja, de auto is lastig te besturen, maar niet zo lastig als Pérez het over laat komen. Een vers gezicht bij het team was geen overbodige luxe geweest. Pérez heeft zijn kruit verschoten, en als je dan toch niet zo zeker meer bent van het constructeurskampioenschap, dan kan je beter een half jaar iemand inwerken dan volgend jaar laten stuntelen', denkt hij. 'Tsunoda was naar mijn idee de beste oplossing geweest. Hij bewijst zich, heeft nog wat groeipotentieel en heeft al ervaring in de Formule 1. Dan had Visa Cash App RB voor Lawson kunnen gaan en dan volgend jaar Isack Hadjar naast de Nieuw-Zeelander kunnen zetten. De tijd van met een ijzeren hand regeren is echter voorbij bij Red Bull.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws