Track limit-oplossing Circuit Zandvoort mogelijk dé oplossing voor elk circuit Formule 1
Formule 1

Track limit-oplossing Circuit Zandvoort mogelijk dé oplossing voor elk circuit

Track limit-oplossing Circuit Zandvoort mogelijk dé oplossing voor elk circuit

Rond de tijd waarin de Grand Prix van Oostenrijk aanbreekt zijn track limits altijd weer een onderwerp van discussie. Op de Red Bull Ring besloten ze in bochten negen en tien grindstroken aan te leggen om ervoor te zorgen dat de coureurs ditmaal echt binnen de lijntjes zouden kleuren. Het werkte beter, maar alsnog was er hier en daar wat commentaar op. Zandvoort heeft het beter voor elkaar.

In de afgelopen paar jaren speelden de track limits een hoofdrol op de Red Bull Ring. Vooral in bochten zes, negen en tien kwamen veel coureurs met vier wielen buiten de witte lijn en werd hun tijd verwijderd. Na de editie van 2023 werden er ontzettend veel straffen uitgedeeld. Dat was niet bepaald ideaal, dus moest er een oplossing gevonden worden. Alles werd uit de kast gehaald, onder andere AI-technieken, en er werd besloten dat er grindstroken zouden worden aangelegd.

Meer grindstroken lijken een uitstekende oplossing te zijn, maar daardoor komt er wel meer grind op de baan terecht, en dat is niet bepaald handig. Pirelli, de bandenleverancier van de koningsklasse, wijst naar Circuit Zandvoort. 'Het is op dit moment nog geen groot probleem, al hadden we in Oostenrijk wel wat grindsteentjes diep in de band', zegt Pirelli-kopstuk Simone Berra tegenover de internationale media. 'Tijdens de vrije training was er hierdoor een lekke band.'

Vastlijmen van grind

Berra denkt echter wel dat grindstroken dé oplossing beiden om track limits tegen te gaan. 'De beste oplossing is denk ik zoals die in Zandvoort', zegt de Italiaan. Op het Nederlandse circuit zijn de grindstroken als het ware 'vastgelijmd', waardoor het de coureurs wel afremt, maar er geen grind op de baan kan komen. Deze nep-grindbak werd in 2022 geïntroduceerd. 'Ik weet niet of het deze kant op gaat, maar het zou in de toekomst geïntroduceerd kunnen worden', gaat Berra verder.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

230034 scuderia ferrari dutch gp saturday 0600cac7 4af0 401f 8dbe 0a2514d44cdb
Zandvoort ontvangt lof van Pirelli voor de track limits-oplossing.

'Voor nu hebben we geen probleem met het grind en de banden, maar het vastlijmen van de grindbakken is een interessante oplossing', zegt hij. In de Hans Ernst-bocht op Zandvoort lag voorheen vaak veel stof op de baan, omdat de snelle, en krappe, rechts-links combinatie de coureurs verraste. Tijdens de Grand Prix van Nederland 2022 experimenteerde het circuit met deze 'nep-grindbak', waarbij het grind verlijmd werd in de strook.

Track limits en AI: een match?

Naast de grindbakken die zijn aangelegd in Oostenrijk experimenteerde de FIA ook met het gebruiken van AI. Het is de bedoeling dat een systeem dat gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie alvast de track limit-overtredingen kunnen sorteren en analyseren voordat iemand van de wedstrijdleiding ernaar kijkt. Dat scheelt tijd. Een Italiaans bedrijf, Mermec Engineering, ontwikkelt software dat de FIA mogelijk in de toekomst in kan gaan zetten om meer zaken zoals track limits met behulp van AI te beoordelen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws