Touché met paaltje kostte Verstappen niet de zege in Miami: 'Norris duidelijk de snelste coureur' Formule 1
Formule 1

Touché met paaltje kostte Verstappen niet de zege in Miami: 'Norris duidelijk de snelste coureur'

Touché met paaltje kostte Verstappen niet de zege in Miami: 'Norris duidelijk de snelste coureur'

Lando Norris wist Max Verstappen in Miami te verslaan en zo zijn eerste Grand Prix-zege te boeken in de koningsklasse van de autosport. Maar in hoeverre werd dit mogelijk gemaakt door de vloerschade aan de RB20 van Verstappen en was het Norris ook gelukt als de safetycar niet de verkeerde coureur had opgepakt? Jolyon Palmer is er vrij zeker van dat beide zaken geen invloed hebben gehad op het resultaat en Verstappen niet de zege hebben gekost.

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner stelde na afloop van de Grand Prix van Miami dat Verstappen door zijn touché met het paaltje dat aan de binnenkant van bocht vijftien stond schade aan de vloer van zijn bolide op had gelopen. 'Zij zagen een gat in de vloer. Het was klein, maar het was er wel', begint Palmer in zijn analyse voor F1TV. 'Nadat de auto het paaltje heeft geraakt, komt de auto weer richting de grond en de achterzijde van de vloer komt precies op de plek waar het paaltje eerder stond. En dat zorgt voor een klein beetje schade aan de vloer van Verstappen. Hoe groot was de schade? Ik ben er niet zo zeker van dat het dusdanig groot was dat het Max de zege heeft gekost', aldus Palmer.

Norris sneller dan Verstappen

Uit de gegevens van de voormalig Formule 1-coureur blijkt zelfs dat Norris hoe dan ook de snelste man op het circuit was. 'Paaltje of geen paaltje. Hij (Norris, red.) was de snelste coureur vanaf het moment dat Pérez zijn pitstop maakte', constateert Palmer. 'Toen reed Norris in de vrije lucht en kreeg hij een vrijbrief om de coureurs voor hem aan te vallen. En in die ronden voordat Verstappen zijn pitstop maakte, was hij vrij duidelijk de snelste man op het circuit. Zowel Max als Lando reed in de vrije lucht en Lando was sneller', zo zag Palmer.

En het blijkt uit de gegevens van Palmer dat zijn touché met het paaltje Verstappen in de daaropvolgende ronden vrijwel geen tijdverlies heeft opgeleverd. 'Op het moment dat Verstappen het paaltje raakt, verliest hij op die specifieke ronde na eigenlijk helemaal niet zo veel tijd. Hij slaagt er namelijk in om een vergelijkbare pace te rijden als voor het moment dat hij het paaltje raakte. En Max zei ook dat hij geen groot verschil voelde. Dus hoewel er misschien wat schade was, denk ik niet dat het voldoende was om zijn race te beïnvloeden. Dit was een weekend waar Red Bull de optimale afstelling niet wist te vinden.'

Tekst gaat na de afbeelding verder.

max verstappenredbullracing miami 2024
Palmer vermoedt dat Red Bull het hele weekend in Miami al niet de optimale afstelling had.

Om zijn verhaal nog wat kracht bij te zetten, wijst Palmer er ook nog op dat Verstappen na zijn contact met het paaltje geen schade meldde. 'Normaal gesproken heb je bij vloerschade en een verlies van downforce wat overstuur en is de auto lastig te besturen. En de coureur voelt dat en meldt dat waarschijnlijk vrij snel over de radio. Max voelde dat niet en meldde het ook niet. De data zag er niet slecht uit, afgezien van de onderstuur die hij al eerder meldde. Dus wat mij betreft was het paaltje niet de bepalende factor in de race', concludeert Palmer.

Fout safetycar niet cruciaal

Een andere vraag is of Norris ook zou hebben gewonnen als de safetycar niet de verkeerde coureur had opgepakt. Palmer erkent dat de McLaren-coureur hierdoor alle tijd van de wereld had om zijn pitstop te maken, maar als de safetycar wel juist had gehandeld en raceleider Norris had opgepakt, dan nog had de Brit volgens Palmer de leiding behouden. 'De safetycar pakte de verkeerde rijder op en zorgde ervoor dat Norris eenvoudig zijn pitstop kon maken en nog steeds met een halve ronde voorsprong weer terug kon keren op het circuit.’

'Maar was dit dan het doorslaggevende moment in de race?', vraagt Palmer zich hardop af, alvorens hij zijn eigen vraag meteen beantwoordt. 'Nee, want Norris had ruim elf seconden voorsprong en tijdens een safetycarfase had hij er maar negen nodig. Dus zelfs als de safetycar Verstappen niet had opgepakt en hem niet had afgeremd, dan had Norris nog altijd een buffer van twee seconden gehad.'

Norris ook winnaar zonder safetycar?

Aangezien uit de gegevens van Palmer blijkt dat Norris sowieso sneller was dan Verstappen, had de overwinning er voor Norris dan ook ingezeten als de safetycar niet de baan op hoefde te komen? 'Dat is een interessante kwestie', vindt Palmer. 'Dat weten we niet en daar zullen we ook geen antwoord op krijgen. Hij zou vijf of zes seconden achter Verstappen teruggekeerd zijn op het circuit, maar hij zou dan niet alleen Verstappen, maar ook Charles Leclerc, Oscar Piastri en waarschijnlijk ook Carlos Sainz eerst nog moeten passeren. Dat had van meerdere factoren afgehangen', besluit Palmer.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws