Ferrari-coureur Charles Leclerc heeft de laatste dag van de wintertest als snelste afgesloten. De Monegask reed zijn snelste tijd op de zachtste band, de C5. George Russell eindigde na een laatste snelle poging op 0,046 seconden achterstand, met C4-banden. Zhou Guanyu pakte de derde tijd, eveneens met de C4s. Max Verstappen sloot de dag als vierde af, maar reed zijn snelste ronde op gebruikte en hardere C3-banden. De Nederlander was daarnaast zeer constant in racesimulaties.
Om 9:45 uur ging het groene licht aan het einde van de pitstraat daadwerkelijk weer aan. Dat betekende ook dat er geen pauze zou zijn en dat de sessie direct door zou gaan tot 17:00 uur. Er waren direct tien coureurs die gebruik wilden maken van de geboden tijd, aangezien zij in de middag zullen worden afgelost door hun teamgenoten. Enkele coureurs, waaronder Sergio Pérez en Lance Stroll zetten gelijk hun persoonlijke beste tijden wat scherper.
De losgekomen putdeksel zorgde er niet voor dat coureurs niet vol over de kerbs gingen rijden. Vooral Lewis Hamilton vroeg het maximale van het circuit en soms ging hij ook wel over de limiet. Op de C5-band, de softs, kwam de coureur van Mercedes echter niet in de buurt van de snelste tijd die Carlos Sainz op dat moment in handen had. Tijdens het eerste uur na de onderbreking waren er veel mensen op de baan, maar echt spektakel bleef voor de rest uit.
Pech bij McLaren en Stake F1
Gedurende de eerste uurtjes van de testdag waren coureurs vooral bezig met zoveel mogelijk ronden rijden. De tijden die op de donderdag werden gereden, werden nog niet echt uitgedaagd door de rijders die op het circuit waren. Na ongeveer anderhalf uur had vooral Daniel Ricciardo veel ronden erop zitten. Bij Lando Norris ging het wat minder. De jonge Brit had maar twintig ronden gereden, maar moest door een probleem met een koppeling uitstappen. Oscar Piastri zou vervolgens het stuur overnemen.
De meeste teams waren in het tweede uur na de onderbreking bezig met de verandering van de coureur. Zo stond de Stake F1-bolide, die problemen had met de versnellingsbak, achter de schermen in de garage. Valtteri Bottas was al uitgestapt en Zhou Guanyu stond klaar om het over te nemen. Pérez stond ook een tijdje in de Red Bull-garage, maar mocht vlak voor het middaguur alsnog naar buiten om nog wat ronden te rijden.
Verstappen neemt stuurtje Pérez over en schiet naar eerste tijd
Ondanks dat er geen officiële lunchpauze was voor de teams en de coureurs, was het rond 12:15 uur Nederlandse tijd wel een stuk rustiger op de baan. Alle coureurs waren immers naar binnengekomen, aangezien hun teamgenoten het zouden overnemen. Alleen Alexander Albon bleef zitten in zijn Williams-bolide. Op een gegeven moment was de Thaise coureur ook de enige rijder op het circuit, nadat Sainz en Pérez eerder nog wat rondjes reden.
Piastri was de eerste coureur die na de wisseling van de wacht naar buiten kwam. De jonge coureur van McLaren was een tijdje de enige rijder op het circuit. Daarna druppelden steeds meer rijders de baan op en ook Verstappen was om 13:30 uur op het Bahrain International Circuit te vinden met de C3-band. In zijn eerste ronde ging de coureur van Red Bull naar de zevende tijd. De RB20 leek wel een hoop brandstof aan boord te hebben en Verstappen bleef dan ook enkele ronden buiten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In zijn tweede aanzetronde schoot Verstappen naar de eerste tijd. In de eerste twee sectoren zette de Nederlander de snelste sectortijd neer, maar in de derde sector ging het niet optimaal voor de Red Bull-rijder. Verstappen had vooral in de laatste bocht last van onderstuur, maar kwam uiteindelijk wel met een 1:31,058 over de streep. Daarmee was Verstappen ruim een tiende sneller dan de tijd van Sainz.
Even later ging Verstappen er opnieuw voor zitten om ervoor te zorgen dat hij zijn snelste tijd scherper kon zetten. Dat wist de Red Bull-coureur ook te doen. De drievoudig wereldkampioen zette een 1:30,763 neer, maar die tijd bleef niet heel erg lang bovenaan de tijdenlijsten staan. Charles Leclerc ging naar buiten op de C5-banden, twee compounds zachter dan de C4-banden van Verstappen, en kon de tijd van zijn jeugdrivaal verbeteren. De Monegask was ruim drie tienden sneller dan Verstappen, waardoor de Red Bull-rijder in een Ferrari-sandwich stond op dat punt. Later sloten Piastri en Alonso achter Verstappen aan op plekken drie en vier, met C3-banden.
Focus op racesimulaties
Met zo'n twee uur te gaan verschoof de aandacht bij Verstappen naar de racesimulaties, waarbij hij in zijn eerste stint opende met lage 37'ers. Veel collega's volgden zijn voorbeeld en werkten ook langere runs af met veel brandstof aan boord. Hierbij waren er behoorlijke verschillen in rondetijden, en waren verschillende coureurs, waaronder Russell en Albon, beduidend sneller dan Verstappen. Het verschil in hoeveelheden brandstof zal echter ook aanzienlijk zijn. Voor Verstappen waren de extreem constante rondetijden echter een zeer positief teken.
Na zeventien ronden zocht Verstappen de pitstraat weer op, en bleef hij een tijdje binnenstaan. Vervolgens kwam hij op de C1-banden, de hardste band, weer het circuit op, om een volgende stint af te werken in een racesimulatie. Daarbij was zijn RB20 bedekt in de geelgroene flowvis-verf. Het duurde even voordat de Limburger de banden op temperatuur had gekregen, maar daarna opende hij met wederom constant lage 37'ers.
Slijtage zorgpunt bij Ferrari
Charles Leclerc werkte tegelijkertijd een racestint af op de C3-banden, en reed daarmee, net als Fernando Alonso, rond de 37:5. Daarmee leek Leclerc enkele tienden langzamer te zijn dan Verstappen, hoewel er dus sprake is van verschillende onbekende factoren die de onderlinge verhoudingen kunnen veranderen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Naarmate de stints vorderden, kelderden de rondetijden van Verstappen richting de hoge 36'ers, terwijl de rondetijden van Leclerc zakten naar lage 38'ers, een mogelijk zorgwekkend gegeven, aangezien Ferrari het in 2023 ook al vaker lastig had met de bandenslijtage. Beide coureurs zochten tegelijkertijd de pitstraat op: Verstappen na zeventien ronden op de harde band, waarbij hij steeds sneller ging, en Leclerc na twintig ronden op de medium-banden, waarbij hij uiteindelijk tot 38:5 wegzakte.
Leclerc volgde Verstappen door ook te wisselen naar de C1-banden, waarbij hij al snel de hoge 35'ers indook. De snelheid bij Ferrari lijkt dus goed te zitten, maar de bandendegradatie zal mogelijk ook dit jaar weer een veelbesproken onderwerp worden bij het Italiaanse team. Leclerc hield op de hardste C1-band beter stand, maar zakte wel al snel terug tot een 36:6. Waar Red Bull tijdens de stints dus steeds verder verbeterde, was dit bij Leclerc niet het geval.
Na opnieuw een tijdje in de garage doorgebracht te hebben, verscheen Verstappen weer op de baan. Na de C3- en de C1-band, koos Verstappen nu voor de C2-banden. De Nederlander bleef gestaag in de 36'ers rijden, en bekommerde zich niet om het neerzetten van snelle rondetijden.
Jacht op snellere rondetijden
In het laatste uur verschoof de aandacht bij veel teams nog naar wat snelle rondtijden. Russell kwam daarbij met een 1:30,9 tot op twee tienden van Verstappen, weliswaar met koelere en dus betere baanomstandigheden, terwijl Yuki Tsunoda zijn auto op de derde plek nestelde, met een zachtere C4-band. De Japanner was daarmee nog geen tiende langzamer dan nummer twee Verstappen. Russell verbeterde nog een tiende bij een nieuwe poging op C3-banden, terwijl Albon op een tiende achterstand van Russell aansloot op P5.
In de laatste minuten waren er nog wat wisselingen, waarbij Leclerc en Verstappen niet meer voor de snelste tijden gingen. Russell wisselde wél nog naar de C4-banden en benaderde daarmee nog de tijd van Leclerc tot op 0,046 seconden. Zhou sprong in de Stake naar P3, op dik drie tienden achterstand, en dus eindigde Verstappen als vierde, met de hardere C3-band. Verstappen zette zijn snelste tijd daarnaast op gebruikte banden neer. Tsunoda en Albon volgden op vijf en zes.
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties