Nico Rosberg blaast vandaag 38 kaasjes uit en ter ere van zijn verjaardag blikt F1Maximaal terug op de grootste prestatie uit zijn Formule 1-carrière: het behalen van de wereldtitel in 2016. De oud-coureur wist in een periode van absolute dominantie van Lewis Hamilton een titel te pakken door hem in een direct duel te verslaan. De Duits-Finse coureur moest hiervoor diep gaan en kondigde na het intense seizoen dan ook zijn afscheid aan. F1Maximaal blijkt terug op de bijzondere prestatie.
Op 12 maart 2006 maakte Rosberg zijn debuut in de Formule 1. Bij de Grand Prix van Bahrein stapte de Duitser, geboren in Wiesbaden, in bij het team van Williams. Zijn eerste seizoenen kenden enige lichtpuntjes, maar bij het kwakkelende team liep niet alles zoals gedroomd. Richting het einde van 2009 bevestigde de Duitser dan ook dat hij de overstap zou maken naar Mercedes Grand Prix, de opvolger van Brawn GP. De Duitse renstal had twee Duitse coureurs ingelijfd, met Michael Schumacher die naast Rosberg plaatsnam. Het team had grootse plannen, maar in 2010 was het team niet zo competitief als Brawn GP het jaar daarvoor. Driemaal eindige Rosberg als derde, maar daarmee waren de hoogtepunten ook wel benoemd.
In de jaren daarna werd Mercedes ook steeds meer Mercedes, het eigenaarschap kwam steeds meer in handen van Daimler, en klom het team steeds een beetje op. Begin 2013 krijgt Rosberg een nieuwe teamgenoot: Lewis Hamilton. Dat jaar werden enkele zeges gepakt en bereidde men zich voor op de grote regelveranderingen die voor 2014 waren aangekondigd. Hoogtepunt voor Rosberg zal de Grand Prix van Monaco zijn geweest, die de Duitser voor de tweede keer op zijn naam schreef. Ook werd duidelijk dat zijn nieuwe teamgenoot, die al een wereldtitel op zijn naam had staan, enorm competitief was. Het beloofde een bijzondere concurrentiestrijd te worden.
1-0 voor Hamilton
In 2014 schoot Mercedes uit de startblokken. De regelveranderingen, die een volledig nieuwe motor met zich meebrachten, hadden de Duitsers goed gedaan. Infiniti Red Bull Racing begon het seizoen met de intentie om haar wereldtitel te verdedigen, maar werd weggevaagd door een dominant Mercedes. Na vier jaar Red Bull-dominantie was het Hamilton die zijn tweede wereldtitel in de wacht sleepte. De Brit schreef elf Grands Prix op zijn naam, terwijl Rosberg er 'maar' vijf won. Het verschil tussen beide coureurs bedroeg aan het eind van het seizoen 67 punten. Beide heren waren aan elkaar gewaagd, vooral in de kwalificaties. Rosberg pakte maar liefst elf polepositions en won daarmee het onderlinge kwalificatieduel. De punten worden echter verdeeld op zondag en daar was Hamilton de Duitser de baas.
Lees ook
Update weerbericht GP Oostenrijk | Chaos verwacht in Oostenrijk met oplopende regenkans
Marko spreekt Verstappen tegen: 'Hij wil records niet alleen verbreken, maar vermorzelen'
Spanning stijgt in 2015
In het 66e seizoen der Formule 1 was het wederom Mercedes dat de lakens uitdeelde. Tien teams streden gedurende 19 Grands Prix om de prijzen, maar al snel werd duidelijk dat de meeste in de handen van de Duitse renstal terecht zouden komen. De concurrentie moest komen vanuit het team van Ferrari, dat Sebastian Vettel had ingelijfd. Ook de Scuderia kon echter de Duitsers niet van een puntenrecord in het constructeurskampioenschap afhouden. Hamilton begon het seizoen sterk door drie van de eerste vier races te winnen. Rosberg sloeg vervolgens even terug, maar vanaf de Britse Grand Prix tot het binnenhalen van de titel wist Hamilton zijn teamgenoot duidelijk voor te blijven. Vier races voor het eind pakte de toen tweevoudig wereldkampioen zijn derde titel. Rosberg won de laatste drie races en eindige op 59 punten afstand van zijn teamgenoot. Zo werd het 2-0 voor Hamilton.
Sterke start
Hoewel Rosberg de titel in 2015 wederom aan Hamilton had moeten laten, zal hij met een goed gevoel de winterstop in zijn gegaan. In tegenstelling tot het voorgaande seizoen had hij namelijk een sterk einde van het seizoen gekend. Dat goede gevoel nam hij mee richting de start van het nieuwe seizoen. 2016 moest en zou zijn jaar worden. Zijn vastberadenheid en scherpte brachten hem overwinningen in de eerste twee races van het seizoen. De derde en vierde race vielen zomaar zijn kant op na technische problemen bij Hamilton tijdens die kwalificaties. Inmiddels had Rosberg reeds zeven races op rij gewonnen en een voorsprong van 43 punten op zijn teamgenoot opgebouwd.
Drama en momentum
De achtste Grand Prix van het seizoen 2016, de Spaanse GP, zal bij velen nog in het geheugen gegrift staan. Richting de eerste bocht haalde Rosberg zijn teamgenoot in, maar enkele bochten later schakelde hij over naar de verkeerde motorinstelling. Bij het uitkomen van de vierde bocht kon Hamilton door het snelheidsverschil zijn wagen weer naast die van Rosberg krijgen, maar daar ging het mis. De 'Zilverpijlen' kegelden elkaar uit de race, die vervolgens door de bij Red Bull debuterende Max Verstappen werd gewonnen. Na acht races stond Rosberg eerste in het kampioenschap met 100 punten, terwijl zijn teamgenoot derde stond met 57 punten. Echter bleek de race in Spanje een wending in het momentum te zijn.
Rosberg raakte zijn goede vorm volledig kwijt en had het voornamelijk in de regen bijzonder lastig. Binnen enkele races was zijn voorsprong bijna volledig verdampt en de fouten slopen erin bij de Duitser. Bij de Grand Prix van Azerbeidzjan pakte de Mercedes-coureur echter weer eens poleposition en wist hij de race te winnen, terwijl Hamilton niet verder kwam dan een vijfde plek. Het bleek zijn laatste overwinning voor de zomerstop. Zijn voorsprong van 43 punten was geslonken tot 24 punten. Richting de zomer verkeerde Hamilton in bloedvorm. De Brit won vier races op rij en nam de leiding in het kampioenschap bij de Grand Prix van Hongarije en ging de zomerstop in met 19 punten voorsprong.
Herboren man
Rosberg zal bij het ingaan van de zomerstop gewikt en gewogen hebben hoe hij zijn vorm weer terug kon vinden. Wat hij ook heeft gedaan, het werkte. De eerste drie races na de zomerstop vielen allemaal ten prooi aan de herboren Duitser. Vooral bij de Grand Prix van Singapore toonde de herborene zijn spierballen met een dominante overwinning, die hem de leiding in het kampioenschap teruggaf. De race daarop, de GP van Maleisië, was een knotsgekke wat betreft de titelstrijd. Rosberg spinde in de eerste bocht, waardoor Hamilton een flinke slag leek te gaan slaan. Echter viel de Brit tegen het eind van de race uit met motorproblemen en reed Rosberg een sterke inhaalrace, waardoor niet de Brit, maar de Duitser profiteerde in het kampioenschap. Ook de volgende race werd door Rosberg gewonnen en zo stond Hamilton een onmogelijke inhaalrace te wachten met nog vier Grands Prix te gaan.
Mission impossible
Het gat tussen beide heren bedroeg 33 punten met nog maar vier races te gaan. Dit betekende dat Hamilton alle races zou moeten winnen en vervolgens hopen dat Rosberg steken zou laten vallen. Een onmogelijke missie, zo leek het. Hamilton deed echter wat hij moest doen. Hij won de races in de Verenigde Staten en Mexico, maar Rosberg werd netjes tweede, zij het met wat geluk en spanning. Het momentum bleef aan Hamiltons zijde in regenachtige omstandigheden in Brazilië. Rosberg werd ingehaald door een fenomenale Verstappen, maar de Nederlander gokte verkeerd qua strategie waardoor de Mercedes-coureur uiteindelijk alsnog als tweede over de streep kwam.
Zo ging Rosberg met twaalf punten voorsprong de laatste race van het seizoen in. Gezien zijn voorsprong was hij de absolute favoriet voor de titel. Een podium zou volstaan. Wederom mocht Hamilton vanaf poleposition vertrekken en de Brit haalde alles uit de kast om zijn teamgenoot dwars te zitten. In een race vol emoties bezweek de Duitser echter niet onder de druk. Zelfs niet toen zijn teamgenoot langzaam ging rijden om de concurrentie aan de staart van Rosberg te brengen. Slechts 0,4 seconden na Hamilton kwam Rosberg over de streep en werd zo voor het eerst wereldkampioen. De spanning was eraf en Rosberg had zijn grote doel bereikt. Voor hem reden om zich terug te trekken uit de Formule 1 en tijd door te brengen met zijn familie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties