Pat Symonds, de technisch directeur van de Formule 1, is onder de indruk van het ontwerp van Mercedes. Mercedes nam een nagenoeg sidepodloze W13 mee naar Bahrein en dat is ook Symonds, een van de mannen die aan het roer van de 2022-reglementswijzigingen stond, niet ontgaan. In gesprek met Ted Kravitz van Sky Sports F1 gaat hij dieper in op waarom hij geniet van de unieke aanpak van het team uit Brackley.
'Het is erg interessant om te zien waar de teams mee gekomen zijn. Er werd vooraf geklaagd dat er in de nieuwe reglementen weinig ruimte was voor eigen interpretaties, maar de auto's zien er volledig anders uit', vertelt de ervaren Formule 1-topman. Mercedes hanteert bijvoorbeeld een totaal ander concept dan Ferrari, dat weer een totaal ander concept hanteert dan Red Bull Racing.
Symonds stelt dat hij van de grote verschillen tussen de auto's kan genieten. Wel geeft hij aan dat Mercedes voor een extreme oplossing is gegaan: 'Ik vind het mooi om te zien hoe teams met nieuwe oplossingen gekomen zijn. De oplossing van Mercedes had ik niet verwacht. Het blijft indrukwekkend dat ze met zo'n sidepod aan de koelingseisen kunnen voldoen.'
Mercedes zet concurrenten aan het werk
Red Bull en Ferrari moesten toezien hoe Mercedes een totaal andere bolide op het asfalt zette in Bahrein dan de auto die ze in Barcelona zagen. 'Ik weet zeker dat de interpretatie van Mercedes ervoor gezorgd heeft dat de concurrenten weer teruggaan naar de tekentafel en bekijken wat er anders kan', beargumenteert de topman, die denkt dat de tegenstanders van Mercedes op zoek gaan naar vergelijkbare oplossingen. 'Die van Mercedes is een stuk radicaler dan ik had verwacht.'
'De rest van de auto oogt relatief standaard. Je ziet dat er een lichte helling zit in de achtervleugel en dat er een duidelijk pad uitgestippeld is naar de onderkant van de achtervleugel. Dat proberen de meeste teams voor elkaar te krijgen', zo concludeert hij zijn analyse van de W13. Naast die ultradunne sidepods ziet Symonds dus geen grote bijzonderheden bij de bolide van Lewis Hamilton en George Russell.
Topteams met efficiëntie
Voor het huidige seizoen is niet alleen het aerodynamische reglement op de schop gegaan. Ook werden er in de voorbereidingen restricties gesteld aan de teams. 'Ze hadden een jaar, maar zelfs met een jaar aan tijd is het niet makkelijk. Ze hadden dit jaar natuurlijk met veel restricties te maken op aerodynamisch gebied, denk maar eens aan de sliding scale voor windtunneltijd en gebruik van CFD', meldt Symonds.
'Wat interessant is, is dat de teams die minder tijd door mochten brengen in de windtunnel met interessantere interpretaties van de reglementen gekomen lijken te zijn dan de teams die die tijd wél hadden', ziet hij. Daarmee suggereert hij dus dat de topteams uiterst efficiënt te werk gegaan zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties