James Allison, technisch directeur bij Mercedes, heeft toegegeven dat niet alle neuzen dezelfde kant opstonden bij het Duitse team na het veelbesproken titelverlies in Abu Dhabi in 2021. Mercedes sloeg vervolgens de plank mis bij de nieuwe reglementen in 2022, en zegevierde in 2023 voor het eerst sinds 2011 geen enkele keer. Allison geeft aan dat er sprake was van verdeeldheid binnen het team.
Mercedes zette van 2014 tot en met 2020 een record neer door zeven jaar op rij de dubbel te pakken, en greep in 2021 ook nog de constructeurstitel. 'Als een team jarenlang op een hoog niveau presteert, zoals bij ons het geval was, en je dan in een dip terechtkomt, dan werkt dat desoriënterend', geeft de Brit aan bij de Performance People-podcast.
De druk om snel weer te gaan winnen werkte volgens Allison averechts bij Mercedes in 2022. 'Het is gewoon heel vervelend om te merken dat de funderingen van wat je eerder als groep voelde zwakker worden door de realiteit van de stopwatch, en omdat je door andere teams verslagen wordt. Dat beïnvloedt het vertrouwen binnen de organisatie en legt ook veel druk op de korte termijn op voor een bedrijf dat juist gewend was om verder vooruit te kijken.'
Zwakke periode had invloed op samenwerking
'De druk op de korte termijn is dat je auto slecht is en je resultaten slecht zijn en moeten verbeteren', vervolgt de technische man van Mercedes. 'Die drang is heel aanwezig, en ook geheel natuurlijk, en het zorgt ervoor dat mensen actie nemen. Je hebt echter te maken met vier, vijf, of zes verschillende specialismen binnen het bedrijf die goed moeten samenwerken om een goede auto te creëren, en deze drang tot het nemen van actie kan ervoor zorgen dat de werknemers van elk onderdeel van het bedrijf doen wat ze denken dat het beste is om de situatie te verbeteren.'
'Als je echter niet voorzichtig bent, dan raakt de communicatie tussen die verschillende groepen mensen verstoord, omdat iedereen probeert het stukje te verbeteren waarvan zij denken dat het de problemen oplost. We raakten als groep in een patroon van zelfvernietiging terecht in die moeilijke periode, waarbij we onze eerste titel verloren, en we raakten daardoor verdeeld', geeft Allison toe.
Allison speelt sleutelrol bij terugkeer naar de top
Allison was eerder actief als Chief Technical Officer, maar ruilde in april met de inmiddels vertrokken Mike Elliott van rol, en is inmiddels dus weer actief als technisch directeur, en heeft het een en ander geprobeerd te veranderen. 'Het positieve gevolg is dat we weer beter proberen samen te werken, en de engineers die leidinggeven aan een afdeling meer met elkaar praten, om bij elkaar ook wat druk van de schouders te halen. We proberen meer te letten op het coördineren van ons werk, en minder op de schreeuw om verbeteringen aan de auto.'
'Ik hoop dat we genoeg gedaan hebben om de weg weer terug te vinden naar de voorkant van de grid. Of dat betekent dat we een race winnen of een kampioenschap? In mijn hoofd draait het eigenlijk alleen om de titels. Daar draait de Formule 1 om. Het gaat om coureurs- en constructeurskampioenschappen. Ik hoop dat we voldoende gedaan hebben om weer deel te nemen aan die gevechten', concludeert Allison, die Mercedes in Abu Dhabi nog wel nipt de tweede plek bij de constructeurs zag pakken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties