Meerdere keren dit seizoen is Mercedes al superieur gebleken ten opzichte van Red Bull Racing qua strategie. Tijdens de Grand Prix van Bahrein en Spanje was het de Duitse rentstal die aan het langste eind trok en dit twee keer deed door een extra setje van de respectievelijk harde en medium banden te reserveren voor tijdens de race. Waarom deed Red Bull dit niet? Bij Auto, Motor und Sport wordt het toegelicht.
Na de Spaanse Grand Prix was het wederom Red Bull dat afgetroefd werd op strategisch gebied. Mercedes bewaarde voor haar coureurs een extra setje van de medium banden (C2, red.), waarmee Lewis Hamilton met anderhalve seconde per rondje op Max Verstappen inliep. Uiteindelijk wist de Brit zijn Nederlandse concurrent vijf ronden eerder dan verwacht in te halen en reed hij probleemloos naar de eindstreep.
Waar Mercedes besloot om een extra set van de medium band te bewaren, deed Red Bull dit niet. Verstappen had in de wedstrijd de keuze tussen een nieuw setje softs of een gebruikte set van de mediums. Aan de harde band waagden vrijwel geen van de coureurs zich in de wedstrijd op Circuit de Barcelona-Catalunya. Zo zat Red Bull al in de moeilijkheden voordat de race überhaupt begon. Hoewel een éénstopper voorspeld was, zou een tweestopper nu een lastig verhaal worden, zou deze uiteindelijk nodig zijn.
Red Bull heeft problemen met de C2-band
Er zijn mogelijk twee redenen dat Red Bull niet voor een extra set van de mediums, C2-banden dus, koos in Barcelona. Allereerst omdat er toch een éénstopper verwacht werd. De slijtage lag laag en het was opvallend koel op het circuit. Ook Mercedes verwachtte een éénstopper, maar besloot zich toch in te dekken. Een tweede reden zou volgens het Duitse medium kunnen zijn omdat de C2-band, die in Zuid-Europa gebruikt werd als middelste compound, de RB16B nou eenmaal niet zo lekker ligt.
'Red Bull heeft moeite met die compound. Tijdens de eerste stint in Portugal werkte deze al niet lekker, Hamilton reed vijf seconden weg bij Verstappen', wordt gesteld. Op de harde C1-band wist Verstappen het gat weer te verkleinen, wat weergeeft dat Mercedes niet per se sneller was, maar vooral op een bepaald type band het voordeel had ten opzichte van de Oostenrijkse renstal.
Daarnaast werken de C2-banden op de Mercedes juist goed, ook in Barcelona zagen we dit. Zoals Mercedes suggereert in gesprek met het medium is het dus niet zo dat de W12 met elke harde bandenset beter omgaat dan Red Bull: 'Op de C1-band in Portugal was Red Bull namelijk sneller.' Daarom kan het haast niet anders dan dat Red Bull specifiek met de C2-compound opvallend veel moeite heeft.
In Bahrein wordt zwakte Red Bull al duidelijk
Wat het vermoeden versterkt dat het simpelweg aan de C2-band ligt, is het feit dat Red Bull in Bahrein al moeite had met de band. Destijds was de C2-band de hardere variant, waar Mercedes er dus twee van uitspaarde. Red Bull hield er één nieuwe set van over en koos twee keer voor de mediums (C3, red.). Verstappen was daarop in de slotfase van de race wel sneller dan Hamilton op oudere, hardere banden, maar de delta was niet zo groot als men had verwacht aan het begin van het weekend, waardoor Verstappens inhaalactie overtuigingskracht miste.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties