Andrea Stella kan met trots terugkijken op zijn eerste seizoen als teambaas van McLaren. De Britse renstal begon zwak aan het seizoen, maar eindigde na een inhaalrace op de vierde plek bij de constructeurs. Stella zag hoe zijn coureurs Max Verstappen bij vlagen uitdagen en geeft aan waarom McLaren vol vertrouwen een contractverlenging met motorleverancier Mercedes tekende.
Stella werkt in zijn lange carrière vooral bij Ferrari met verschillende grootheden, waaronder Michael Schumacher, Kimi Räikkönen, en Fernando Alonso. Stella verhuisde in 2015 samen met de Spaanse coureur naar McLaren, waar hij na een reeks promoties dit jaar voor het eerst de taak van teambaas mocht vervullen.
Na een valse start eindigde McLaren ijzersterk
Dat leverde aan het begin de nodige uitdagingen op: McLaren kwam slecht uit de startblokken en kwam niet in de buurt van de punten in de openingsraces. Na een serie upgrades in de zomermaanden wist het Britse team het gat naar de top te dichten, waardoor Lando Norris en Oscar Piastri vanaf de Grand Prix van Oostenrijk samen meer punten pakten dan Ferrari, Mercedes, of Aston Martin. 'Ik denk dat we trots op ons seizoen mogen zijn, als je ziet hoe we er aan het begin van het seizoen voorstonden', zegt de Italiaan dan ook in een interview met F1TV.
Volgens Stella heeft die inhaalslag ook te maken met de sfeer in het team. 'Ik ben er trots op hoe we intern een klimaat hebben gecreëerd waarin het talent benut wordt, want de groep mensen die de upgrades voor Oostenrijk en Singapore heeft ontwikkeld is ook dezelfde groep die voor een aangename werkomgeving heeft gezorgd', zegt de 52-jarige teambaas. 'Dit zorgde ervoor dat we de auto hebben kunnen verbeteren, en dat we nu in de races mogelijkheden zien om op het podium te eindigen.'
Verstappen bleef soms in zicht
Norris eindigde zesmaal als tweede, vaker dan wie dan ook, en McLaren was naast Red Bull Racing het enige team dat meerdere keren met beide coureurs op het podium eindigde. In Qatar won Piastri de sprintrace, en op de zondag in het woestijnland waren beide coureurs, net als een race eerder, samen met Verstappen in de top drie terug te vinden. Dat vond Stella veelzeggend. 'We konden zelfs in sommige races de strijd met iemand als Verstappen aangaan, en dat was ondenkbaar aan het begin van het seizoen', zegt de man van McLaren.
Langere samenwerking met Mercedes
In het slotweekend nam McLaren daarnaast onzekerheid weg voor de toekomst. In 2026 zijn er zes motorleveranciers, en dat zorgt ervoor dat de keuze reuze is voor de overige teams. McLaren tekende nu al een contract tot en met 2030 met de Duitse fabrikant, en volgens Stella was dat gebaseerd op de vergevorderde progressie van Mercedes. 'We waren zwaar onder de indruk van wat HPP (Mercedes AMG High Performance Powertrains, red.) nu al klaar heeft staan voor 2026. Hun technische programma ziet uitstekend uit, en daarom hebben we de samenwerking verlengd.' In 2014 sloeg Mercedes ook al een enorme slag bij een nieuw motorenreglement.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties