Andrea Stella, teambaas van McLaren, vindt het onzin dat Haas een herzieningsverzoek heeft ingediend bij de FIA, nadat het team verschillende onboard-video's van auto’s heeft bestudeerd die bocht 6 tijdens de race in Austin te wijd namen. Haas hoopt dat, ondanks dat de race twee weken geleden was, er alsnog straffen worden uitgedeeld aan de coureurs die in Amerika daar de track limits hebben overschreden.
Tijdens de bewuste race in Austin hadden meerdere Formule 1-teams vragen opgeworpen over coureurs die in bocht 6 de track limits overschreden, maar destijds werden er geen straffen opgelegd, en er werden geen rondetijden geannuleerd. De FIA had aangegeven dat er geen afdoende camerabeelden beschikbaar waren van de desbetreffende bocht, waardoor er onvoldoende bewijs was om sancties op te leggen.
Niet opgelet
Stella geeft toe dat hij niet heeft gelet op de overtredingen van track limits in bocht 6. ‘Het enige waar we op letten is de informatie die van de wedstrijdleiding komt over het schrappen van rondetijden, want dat is de officiële feedback die je krijgt en dat is wat telt’, legt de teambaas uit tegen Motorsport.com.
Het McLaren-team heeft geen directe betrokkenheid bij het herzieningsverzoek van Haas, aangezien de uitkomst geen invloed heeft op hun eigen resultaten. Volgens Haas gingen Sergio Pérez, Lance Stroll, Alexander Albon en Logan Sargeant herhaaldelijk in de fout en begingen deze coureurs overtredingen die in aanmerking hadden moeten komen voor tijdstraffen.
Geen zorgen bij McLaren
Ondanks dat het team van Stella dus geen risico loopt op tijdstraffen door het herzieningsverzoek van Haas, vindt de teambaas het maar een onzinnige actie van het Amerikaanse team. ‘Ik denk dat het geen zin heeft om achteraf te herzien, want als je informatie had gehad, hadden alle concurrenten kunnen aanpassen wat ze deden. Dit is iets waar je achteraf niks meer aan kunt doen, dergelijke feedback heeft wel degelijk invloed op wat je live doet.’
Stella erkent dat Haas het recht heeft om de herziening aan te vragen. ‘Maar ik denk dat we moeten werken aan een robuustere manier om de limieten van het circuit te bepalen en daar toezicht op te houden’, vertelt de Italiaan. ‘Maar zodra een evenement is afgelopen, gaan we door naar de volgende race’, voegt hij hieraan toe.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties