McLaren was onderweg naar een goed resultaat in Qatar en was virtueel zelfs even constructeurskampioen. Een straf voor Norris gooide echter roet in het eten, want de Brit viel terug naar de laatste plaats. Andrea Stella begrijpt helemaal dat er een straf gegeven moet worden voor het niet langzamer gaan rijden onder een gele vlag, maar heeft kritiek op hoe zwaar de straf is.
De teambaas van McLaren erkent dat zijn coureur een fout maakte. 'We hebben gecheckt of Lando langzamer ging rijden of niet en hij bleef voluit rijden', geeft Stella toe bij F1TV. 'Ik moet zeggen dat Lando de gele vlag te zien kreeg zodra hij die sector binnenging', vermeldt hij daarbij wel. Toch snapt hij de straf zeker. 'Dat is geen rechtvaardiging, het is de verantwoordelijkheid van de coureur dat hij herkent dat hij in een gele vlag-sector rijdt en dat hij daarom langzamer moet rijden', sluit Stella zich aan bij het commentaar van onder andere Max Verstappen, die op de boordradio meldde dat Norris snel bleef rijden.
Intrekken gele vlag niet logisch
De gele vlag was vrij kort en dat snapt Stella niet helemaal. 'We moeten zeggen dat het vreemd is dat de gele vlag in die sector gegeven werd', zegt hij. 'Toen werd hij weer weggehaald, ondanks dat de omstandigheden niet veranderden', legt Stella uit waarom hij zo verbaasd is. 'Er lag nog steeds rotzooi op de baan. Zoals ik zei, het is wat ongelukkig', legt de Italiaan zich er echter bij neer.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Norris kreeg voor het incident een stop-and-go-tijdstraf. De coureur moest dus de pitstraat in om de penalty in te lossen en verloor daar zoveel tijd mee dat hij terugviel naar P15, de laatste plaats. 'Als het aankomt op hoe stevig de straf is, vind ik dat deze toepassing een mate van proportie mist tussen het daadwerkelijke risico en de straf die gegeven werd', deelt de teambaas zijn mening. 'Het mist ook specificiteit. Kunnen we de zaak bekijken en de zaak analyseren, de mate van gevaar inschatten?' vraagt hij zich hardop af. 'En dan kunnen we een penalty toepassen die past bij de overtreding.'
Stella vermoedt dat er gewoon een straf werd gegeven zonder echt naar de ernst van het incident te kijken. 'Ergens ligt een boek met een laagje stof erop dat geopend is en daar is in gekeken wat er in zo'n geval gebeurt', is hoe de Italiaan de beslissing voor zich ziet. 'En dus werd deze penalty toegepast. Dit is pijnlijk voor de racerij', luidt zijn oordeel. 'Het lijkt totaal niet in proportie', benadrukt hij nog maar eens.
Constructeurskampioenschap nog niet beslist
McLaren had een grote slag kunnen slaan in het constructeurskampioenschap, maar dat lukte door de straf niet. 'Het is zeker een grote gemiste kans vandaag met de pace die we hadden. Lando zag er achter Max sterk uit op de harde banden in de laatste stint', zag Stella. De teleurstelling is daarom groot. 'We hebben een kans gemist hier het constructeurskampioenschap te beslissen. Dat gevoel domineert', geeft hij eerlijk toe. 'Maar Oscar reed een sterke race. Hij verloor een positie door de safetycar, anders had hij P2 gehaald', verwijst hij naar de pitstop van de Australiër, vlak voor de safetycar. 'Je kunt er weinig aan doen. Soms heb je geluk en soms niet. Hulde aan Oscar en nu focussen we op Abu Dhabi', sluit de teambaas van McLaren af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties