De coureurs die in 2024 aan de start zullen verschijnen zijn zo goed als allemaal bekend, en er zit geen enkele rookie tussen. Veelal wordt er geklaagd over het gebrek aan kansen voor jongere coureurs, maar Haas-teambaas Guenther Steiner reageert stellig op die meningen. Volgens de Italiaan is het cruciaal dat de jonge talenten zich niet overhaasten, maar dat ze kansen wel met beide handen aan moeten grijpen.
Op het plekje van Logan Sargeant na zijn momenteel alle stoeltjes voor het seizoen van volgend jaar al bevestigd, en dat zorgt voor gemengde gevoelens onder fans en kenners. Hier en daar wordt namelijk benadrukt dat er te weinig ruimte overblijft voor jonge talenten, die vanuit de Formule 2 en soms zelfs de Formule 3 vaak tevergeefs een poging wagen de overstap te maken naar de koningsklasse van het racen. Het gebeurt echter steeds vaker dat deze jongens hun Formule 1-dromen als sneeuw voor de zon zien verdwijnen, want als de Formule 2-kampioen van dit seizoen geen plekje in de Formule 1 weet te vinden zal dat de vierde kampioen in vijf jaar zijn die daar niet in slaagde.
Make it or break it voor jonge talenten in F1
Volgens Steiner is het echter simpel: meer dan wachten kan je niet doen. 'Er is maar één oplossing,' begint de Italiaanse teambaas in gesprek met Formel1.de, 'en dat is wachten.' Volgens Steiner is het namelijk heel simpel: als je maar lang genoeg wacht en geduldig blijft, komt de kans van je dromen vanzelf opdagen. 'Kijk maar naar Oscar Piastri, hij is een geweldig voorbeeld. Hij besloot te wachten, en kijk waar hij nu staat. Hij zal zijn plekje niet snel op hoeven te geven, want het gaat hartstikke goed.' Steiner heeft wel degelijk gelijk, want Piastri zat eerst een jaar aan de zijlijn als reservecoureur van Alpine voordat McLaren hem aan boord haalde.
Toch ziet ook de teambaas dat de Australische rookie en zijn prestaties uniek zijn. 'Als je de kans dan aangeboden krijgt moet je wel vanaf dag één presteren.' Zo slaagde Nyck de Vries daar niet in, en daardoor werd hij nog voor de zomerstop al de deur gewezen door het team van AlphaTauri. Volgens Steiner zal het daar echter niet bij blijven als de rookies niet aan de verwachtingen voldoen. 'Dit zijn de kansen voor de jongere jongens, want dit zal hoe dan ook nog een keer gebeuren. Als je niet meteen presteert lig je er al snel uit, want niemand gaat je tegenwoordig nog veel tijd geven.'
F1 probeert jonge coureurs kansen te geven
Volgens Steiner is het ook een kwestie van gokken en verliezen, want de Formule 1 heeft alleen plek voor het beste wat de motorsportwereld te bieden heeft. 'Er zijn wel meerdere jongens die de potentie laten zien en waarvan wij het idee krijgen dat ze het kunnen, maar je moet ze eerst de kans geven het op de baan te laten zien. Dan weten we pas of die potentie er echt is.' Zo ging dat bijvoorbeeld ook voor Liam Lawson, die pas na het uitvallen van Daniel Ricciardo zijn eerste kans bij AlphaTauri kreeg maar in 2024 alsnog genoegen moet nemen met een plek binnen een andere competitie.
Toch probeert de Formule 1, weliswaar op een eigen manier, de jonge talenten zo vaak mogelijk een podium te bieden. Zo nadert het einde van het seizoen van 2023 inmiddels op rap tempo, maar dat biedt mogelijkheden voor de coureurs uit de juniorenklassen. Zo zijn teams namelijk verplicht om in één seizoen twee coureurs achter het stuur van de eigen bolide plaats te laten nemen, én zullen de jaarlijkse testdagen voor jonge coureurs ook weer plaatsvinden. Zo kregen Oliver Bearman, Frederik Vesti en Théo Pourchaire al een kans in Mexico, en ook voor de eerste training in Abu Dhabi staan er weer een aantal jonge talenten te popelen om hun eerste ervaringen in de Formule 1 op te doen.
Haas heeft nog genoeg zorgen over coureurs buiten F1
Bearman nam in Mexico plaats achter het stuur van de Haas-bolide, en Steiner was toendertijd al tevreden over de prestaties van de pas achttienjarige Brit. Toch heeft hij volgens de teambaas nog alle tijd van de wereld om zijn carrière op de rit te krijgen. 'Als je op een leeftijd van 21 in de Formule 1 terecht komt vind ik het nog vroeg,' benadrukte de Italiaan. Ondanks zijn leeftijd had Steiner toch waardering voor Bearman. 'Hij is echt heel volwassen voor zijn leeftijd. Dat zit echt in hem, dat doet hij niet alsof. Soms stralen jonge coureurs die wijsheid gewoon uit, als iemand die het al aangeleerd heeft. Maar hij was uit zichzelf heel rustig en dat beviel me wel.' Over een vaste rol bij de Amerikaanse renstal wordt nog gesproken, gaf Steiner toe, want in die discussies wordt ook Ferrari betrokken.
Aan de andere kant heeft Haas echter ook Pietro Fittipaldi nog ter beschikking, al is het laatste woord nog lang niet gezegd over zijn situatie. De Braziliaan kreeg namelijk een kans in de IndyCar, en moet daarom een aantal Formule 1-races missen. Haas moet dus op zoek naar een oplossing, benadrukt Steiner. 'We kijken nu vooral nog naar die races waar hij niet bij kan zijn, en dat is ongeveer de helft van de races van 2024. Daar moeten we dus een oplossing voor zoeken voordat we hem officieel vast kunnen leggen binnen het team.'
Bearman zou een mogelijke vervanger kunnen zijn, al laat Steiner daar vooralsnog weinig over los. 'Er zijn wel eens momenten geweest dat we zonder reservecoureur zaten, maar wel altijd een plan hadden. Dat heb je sowieso nodig als er niemand ter plaatse is, want bij twijfel gaat het fout. Als je iemand moet inzetten die niet weet dat het kan gebeuren kan het makkelijk misgaan, maar ik weet niet of Bearman een optie is omdat ik niet weet wat Fred (Vasseur, teambaas van Ferrari, red.) met zijn reservecoureurs wil doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties