Sportdirecteur Alpine 'We kunnen het porpoising aan- en uitzetten' Formule 1
Formule 1

Sportdirecteur Alpine 'We kunnen het porpoising aan- en uitzetten'

Sportdirecteur Alpine 'We kunnen het porpoising aan- en uitzetten'

Alan Permane, sportdirecteur bij Alpine, vertelt in gesprek met The Race dat het team tijdens de testdagen in Bahrein het porpoising-effect heeft weten aan- en uit te zetten. Porpoising is het stuiteren van de auto's op de rechte stukken. Tijdens de testdagen zagen we alle teams worstelen met dit effect en manieren proberen te vinden om het stuiteren te verminderen. Alpine geeft nu dus aan het porpoising in- en uit te kunnen schakelen.

Na twee 'absoluut briljante' testdagen in Bahrein geeft Permane aan dat de Alpine moeiteloos over het circuit reed. 'Het stuiteren waar we het over hebben gehad kunnen we aan- en uitzetten', geeft de sportdirecteur van Alpine aan. 'We weten wat het effect veroorzaakt en we weten wat het effect kan stoppen', gaat hij verder.

Gewenst effect of niet?

'Ik weet nog niet helemaal zeker of we het effect ook daadwerkelijk willen of niet, of het misschien sneller kan zijn met een bepaalde set-up of niet. Maar we hebben ook set-ups uitgeprobeerd waarvan Fernando (Alonso) zei dat hij zo niet kan racen', legt Permane verder uit. Alpine weet dus nog niet zeker of het porpoising-effect de auto sneller kan maken of niet.

Experimenteren met porpoising

Alpine geeft aan veel beter voorbereid voor de dag te zijn gekomen in Bahrein na de testdagen in Barcelona. Ook wat betreft het stuiteren van de auto, geeft Permane aan. 'Wanneer je naar andere auto's kijkt, zie je bijvoorbeeld dat de Ferrari's erg veel stuiteren op sommige punten. Wij hebben het nu veel beter onder controle. We hebben dingen geprobeerd met de flexibiliteit van de wielophanging en veren bijvoorbeeld. We zijn aanzienlijk beter voorbereid na deze test dan na de testdagen in Barcelona.'

Oplossing tegen stuiterende auto

Alle teams hadden te maken met het porpoising en allemaal proberen ze een oplossing te vinden voor het effect. Permane legt uit dat het voor Alpine niet één ding is geweest: 'Het is natuurlijk gekoppeld aan waar de achterkant zit, maar bij onze auto zijn er ook andere factoren. We hebben twee of drie dingen gevonden die hebben geholpen en door dingen te proberen die het effect nog erger maken hebben we uitgevonden wat wel werkt om het stuiteren tegen te gaan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws