Over twee weken vindt de Nederlandse Grand Prix plaats en voor dat evenement is Circuit Zandvoort flink op z'n kop gezet. Het Noord-Hollandse circuit is aangepast, verbouwd, hernoemd en inmiddels staan er flinke tribunes om het asfalt heen. F1Maximaal laat je zien wat je allemaal kan verwachten in het weekend van 5 september als het gaat om het uiterlijk van het circuit en de uitdagingen van de baan. Op basis van virtuele beelden nemen we alvast een voorproefje.
Nederland keert terug op de Formule 1-kalender en dat betekent dat het circuit van Zandvoort ook aanwezig is in de nieuwe Formule 1-game F1 2021. De game laat fans alvast ervaren hoe het is om met de moderne Formule 1-auto's te racen op Zandvoort, maar tegelijkertijd bieden de visuals van producent Codemasters ook een inzicht in hoe het circuit er precies uit gaat zien voor het raceweekend. Aan de hand van beelden uit de game analyseren we enkele aspecten, die doen vermoeden dat het circuit voor de coureurs en de fans een groot spektakel zal worden.
We beginnen bij het begin, want op het rechte stuk over start-finish valt de Nederlandse sfeer al goed te proeven. Langs het overgrote deel van het lange rechte stuk staan hoge tribunes, vergelijkbaar met de tribunes die momenteel langs het circuit gebouwd zullen worden. De normaal zo prominent aanwezige hoofdtribune met overkapping lijkt in het nieuwe circuitbeeld haast weg te vallen in de oranje zee die de tribunes creëeren. Ook valt op dat de ingang van de pitstraat zich bijna ter hoogte van start-finish bevindt. Dit verraadt dat we op Zandvoort relatief snelle pitstops krijgen, omdat de afstand tussen de garages en de in- en uitgang van de pitstraat bijzonder kort is.
Één grote zorg over het circuit, in combinatie met de moderne Formule 1-bolides, is of er wel een mogelijkheid zou zijn om in te halen. Het einde van het rechte stuk voor de eerste bocht in de game, dat sterk zal overeenkomen met de werkelijkheid, lijkt die zorg echter enigszins weg te nemen. Ook aan het einde van de bocht is er namelijk genoeg ruimte om met minimaal twee auto's naast elkaar te rijden. Wel is het zo dat bocht 1 geen echte haarspeldbocht is, waarbij de coureurs, volgens simulaties in de game, in de derde of vierde versnelling zullen blijven. Een inhaalactie op het rechte stuk is dus aannemelijker dan een uitremactie in de remzone voor de bocht.
Het eerste échte oogappeltje van het circuit vindt men na de eerste drie bochten, want door de toevoeging van de banking (een schuine helling van het asfalt, red.) in bocht 4 ziet de Hugenholtzbocht er spectaculair uit. Na de snelle bochtencombinatie van bocht 2 en 3 zullen de coureurs hier flink in de ankers moeten, ondanks dat de bocht in een bepaalde hoek staat. De ideale lijn voor de Formule 1-coureurs zal zijn door lang aan de binnenkant van de bocht te blijven, waarna de auto langzaam de buitenkant van het asfalt zal opzoeken op weg naar bocht 5.
Door de toevoeging van tribunes en enkele aanpassingen aan de bochten, hebben bocht 12 en 13 in Zandvoort een geheel nieuw uiterlijk gekregen. Na een korte DRS-zone komen coureurs hier op hoge snelheid aanzetten, waarna het, volgens simulaties in de game, loont om flink de kerbstones van bocht 12 mee te pakken. Vervolgens schakelen de coureurs terug naar de tweede versnelling voor de Audi S (bocht 12, red.). De tribunes rondom de bochtencombinatie, die ook op 5 september zullen staan, creëeren een soortgelijke sfeer als het stadiongedeelte op het Autodromo Hermanos Rodriguez, het circuit van de Grand Prix van Mexico.
De grootste traktatie voor de Formule 1-fans op de tribunes en voor de TV zal de Arie Luyendykbocht zijn, zo bevestigen toch ook de beelden uit de Formule 1-game. De stevige banking in bocht 15 zorgen voor een spectaculaire opening van het lange rechte stuk, waarbij de coureurs hun gaspedaal naar beneden kunnen houden. Buiten het feit dat dit nieuwe element van het circuit er erg gaaf uit ziet, biedt het ook functionaliteit. Zo kan je de snelle bocht als verlengde van het rechte stuk en dus een verhoging van de kans op inhaalacties zien. Simulaties uit de game leren ons dat je als coureur door de hele bocht volgas kan rijden, waardoor je meer snelheid opbouwt richting start-finish.
Benieuwd hoe een heel rondje Zandvoort eruit ziet? Onlangs zette Esporter Jarno Opmeer, tevens wereldkampioen in het officiële F1-Esportcompetitie, het (virtuele) wereldrecord neer op de baan. De Nederlander legde een rondje af binnen 1:08,184 en dat geeft wellicht ook een goede indicatie voor de snelste rondetijden tijdens de kwalificatie. Bekijk hieronder hoe Jarno over het vernieuwde Circuit Zandvoort raast.
Door: Maurits Kappetijn
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties