Volgens sportmarketeer Michel van Grunsven moet het simracen, evenals andere digitale varianten van de verschillende sporttakken, nog flinke stappen maken om echt serieus genomen te worden. Dat stelt hij in gesprek met het Algemeen Dagblad.
Nu vrijwel alle sporten stilliggen, legt men zich toe op de virtuele varianten. Zo is het simracen erg populair geworden nu de Formule 1 moet wachten op de uitgestelde seizoensstart. Van Grunsven: 'Uiteindelijk is de wens van de fan niet veranderd. Die willen sport beleven, strijd zien. Liefst tussen de besten ter wereld. Maar of dat virtueel gaat lukken de komende maanden?'
Volgens de sportmarketeer is het allemaal nog wat rommelig en amateuristisch. Hij wijst naar de Virtual GP-series van de Formule 1, waar slechts een handjevol Formule 1-coureurs aan meedoen, omdat anderen meer realistische racegames prefereren. Zo doet Max Verstappen mee aan races die verreden worden in realistische games als iRacing en rFactor 2. Zijn digitale Red Bull Racing-stoeltje in de Virtual GP van China werd overgenomen door voetballer Thibaut Courtois. Kimi Räikkonen op zijn beurt doet niet eens aan simracen, omdat hij het niet leuk (genoeg) vindt.
'Het is creativiteit om de creativiteit'
Van Grunseven stelt dat men door de bomen het bos niet meer ziet. 'Leuk dat je je kunt meten met de besten, maar je wilt uiteindelijk de besten tegen elkaar zien. Zo’n Ajacied die dan meefietst met Jumbo-Visma (voetballer Carel Eiting won een digitale wielerkoers van de wielrenners van Jumbo-Visma, red.) en een racende voetballer, leuk voor een glimlach, één keertje. Maar die poppenkast is niet wat je uiteindelijk wilt. Het is creativiteit om de creativiteit en het voelt een beetje als paniek.'
Het moet allemaal wat professioneler, zo stelt Van Grunsven. 'Het is natuurlijk illustratief dat een big money industrie als Formule 1 er al niet in slaagt alle coureurs mee te laten doen met de eigen races', neemt hij aan als voorbeeld. 'In de fysieke sportwereld is vaak al heel moeilijk aan te wijzen wie de baas is, wie organiseert. En dat maakt het in deze situatie nog lastiger. Iedereen is uit z’n comfort zone gehaald en de verschillen tussen landen, bonden, clubs, organisaties en competities zijn enorm. Daardoor oogt het allemaal nog wat rommelig en onprofessioneel.' (foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties