Mercedes erkent dat het enkele fouten heeft gemaakt tijdens de Grand Prix van Japan. Andrew Shovlin geeft in de wekelijkse debrief op het YouTube-kanaal van Mercedes aan dat er meer in had gezeten voor Lewis Hamilton en George Russell. Shovlin geeft aan dat de keuze om voor vleugels met de meeste downforce te kiezen een verkeerde was. Ook vindt de Brit dat het team een strategische fout maakte bij Russell en het team naar de Engelsman had moeten luisteren.
Mercedes kon tijdens de Grand Prix van Japan niet het gevecht aangaan met Ferrari en Red Bull Racing. Hamilton wist Esteban Ocon niet in te halen tijdens de race en eindigde op de vijfde plaats. Russell kende een nog slechtere race en moest genoegen nemen met P8. De Trackside Engineering Director van Mercedes legt uit waarom de keuze voor de vleugels met de meeste downforce slecht uitpakte. 'We hadden besloten om qua vleugels de afstelling met de meeste downforce te kiezen.'
'Die keuze maakte we omdat het ons onder normale raceomstandigheden de beste rondetijden zou opleveren, maar we wisten ook dat het op zondag waarschijnlijk zou gaan regenen. Daarom hoopten we te kunnen profiteren van onze afstelling met meer downforce. In de race kon er echter op geen enkel moment gebruik gemaakt worden van DRS en dat betekende dat het heel lastig werd om in te halen. Misschien was het daarom een betere keuze geweest om met minder downforce te racen. We hadden dingen anders moeten aanpakken in Japan', aldus Shovlin.
'We hadden naar Russell moeten luisteren'
De Engelsman erkent ook dat het team een fout maakte bij de strategie van Russell. De coureur wilde graag nog een ronde in vrije lucht doorrijden, maar in plaats daarvan haalde Mercedes hem naar binnen waardoor Russell tegelijk met Hamilton een pitstop ging maken. Dit zorgde ervoor dat de Brit moest wachten. 'We hebben geconcludeerd dat het niet de juiste beslissing was. We hadden moeten doen wat Russell vroeg', aldus Shovlin.
Hij legt uit waarom het team voor deze keuze ging: 'We zagen dat de intermediates veel sneller waren, dus als we hem niet naar binnen haalden zouden we tijd verliezen op de baan ten opzichte van de rest. Het probleem was echter dat Russell te dicht op Hamilton zat, waardoor de pitstop niet zonder tijdverlies uitgevoerd kon worden. Dat zorgde ervoor dat hij een positie verloor aan Yuki Tsunoda en Lando Norris.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties