Verstappen in grote problemen in Mexico, Sainz zet Ferrari bovenaan Formule 1
Formule 1

Verstappen in grote problemen in Mexico, Sainz zet Ferrari bovenaan

Verstappen in grote problemen in Mexico, Sainz zet Ferrari bovenaan

De openingsdag in Mexico is voor Max Verstappen op een fiasco uitgelopen. In de eerste vrije training kampte de Nederlander al met schade aan zijn vloer en had hij een motorprobleem. Dat probleem leek opgelost te zijn, maar in de tweede sessie stond Verstappen nagenoeg constant binnen vanwege een probleem met zijn turbo. Bij Carlos Sainz verliep de sessie veel beter: hij liet in een Pirelli-test de snelste tijd noteren, voor Oscar Piastri, Yuki Tsunoda, en Charles Leclerc. George Russell kende ook een slechte sessie, en schreef zijn Mercedes volledig af.

De tweede vrije training in Mexico stond vooral in het teken van een bandentest voor Pirelli voor 2025. Daarbij moeten de coureurs zich aan zeer specifieke regels houden. De hoeveelheid brandstof staat vast, en teams mogen geen aanpassingen doorvoeren aan de afstelling. Daarnaast is ook het aantal ronden al bepaald: coureurs krijgen twee sets banden, waarbij ze vijf ronden aan de short run moeten werken, en dan een long run van twaalf ronden moeten doen. Dat levert tweemaal zeventien ronden op, dus 34 ronden per coureur.

Banden per team

De compounds staan per team vast: Red Bull Racing, McLaren, en Stake moeten twee keer de C5-band gebruiken, terwijl Mercedes, Ferrari, Alpine, en Haas twee sets van de C4-band krijgen. Aston Martin, Williams, en Visa Cash App RB krijgen één setje van de C5s, en één setje van de nog zachtere C6-band, die voor 2025 uitgeprobeerd wordt. Coureurs die de eerste vrije training oversloegen krijgen een half uur extra met een extra set C4-banden, waarin ze wel vrij zijn om te testen wat ze willen. Dat zijn Charles Leclerc, Lando Norris, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, en Zhou Guanyu.

Valse start voor Verstappen

Hoewel dit de angel enigszins uit de sessie haalt, is het wel een zekerheid dat Red Bull en Ferrari met dezelfde banden en dezelfde brandstofhoeveelheden rijden. Verstappen beklaagde zich echter al snel over een vreemd geluid in de cockpit, en hij kwam ook snel weer naar binnen vanwege dat probleem. In de eerste vrije training had Verstappen ook al motorproblemen, al gaf Horner aan dat dit probleem snel verholpen was. Verstappen kaartte daarnaast aan dat de remmen niet werkten.

Waar Verstappen dus niet tevreden was aan het begin van de sessie, hield hij het materiaal in ieder geval heel. Datzelfde kon niet van George Russell gezegd worden. Een week nadat Russell in Austin ook al crashte, eindigde hij nu weer in de muur met zijn testbanden, nadat hij te agressief over de kerbstones reed en de controle over zijn auto verloor. Op dat moment stond Carlos Sainz ruimschoots bovenaan met een 1:17,8. Liam Lawson stond tweede op ruim zeven tienden achterstand, terwijl Verstappen net als Leclerc nog geen tijd had neergezet.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Problemen Verstappen houden aan

De sessie zou uiteindelijk maar liefst 23 minuten stilliggen. Met 54 minuten te gaan werd de sessie weer hervat. Voor Verstappen dus een geluk bij een ongeluk, dat de rest ook geen kans kreeg om meters te maken, terwijl hij met problemen binnenstond. De andere coureurs grepen het moment wel aan om meteen verder te werken aan hun voorgeprogrammeerde plan. Sainz scherpte de snelste tijd naar een 1:17,6 aan, enkele seconden voordat Piastri en Yuki Tsunoda met een 1:17,8 zijn eerdere snelste tijd aanscherpten.

Verstappen reed met vijftig minuten te gaan weer naar buiten, en had dus weinig tijd verloren. Daarnaast is het maximaal aantal ronden vastgesteld op 34 ronden, en mogen de anderen dus ook maar een beperkt aantal ronden rijden. Verstappen liet in zijn snelle ronde al meer dan een halve seconde liggen in de eerste sector, en hij brak zijn ronde dan ook al snel af. Red Bull liet via de boordradio weten dat hij nog altijd hetzelfde probleem had, waardoor een gridstraf toch begint te dreigen voor de Limburger.

Volgens verschillende analisten in de paddock zou Verstappen problemen hebben met de inlaat van zijn turbo. Mocht Verstappen dat onderdeel moeten laten vervangen, kan hem dat op tien plekken gridstraf komen te staan. In het geval van Honda moeten bij een nieuwe turbo vaak ook andere onderdelen vervangen worden. Verstappen riskeert daardoor dat hij in Mexico achteraan moet starten.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Racesimulaties

Terwijl Verstappen de sessie vroegtijdig moest afsluiten, begonnen de andere coureurs aan hun racesimulaties. Hierbij mochten ze op twee sets banden twee keer twaalf ronden rijden, met 100 kilogram aan brandstof als starthoeveelheid. Verstappen liep deze kansen op de racesimulatie dus mis. Het betekende ook dat de einduitslag al snel vaststond: Sainz was het snelste, met net wat minder dan twee tienden voorsprong op Piastri, Tsunoda, en Leclerc. Sergio Pérez kwam tot een negende tijd. Net als Max Verstappen zette Alexander Albon geen tijd neer, nadat Williams nog druk bezig was om de schade uit de eerste vrije training te repareren.

Uitslag tweede vrije training GP van Mexico 2024

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws