Pierre Gasly liet afgelopen week na de testdagen in Bahrein al weten een moeilijke start te verwachten, maar Bruno Famin, de teambaas van Alpine, maakt zich nog weinig zorgen. De Fransman, die halverwege 2023 de ontslagen Otmar Szafnauer verving, stelt dat het boeken van progressie belangrijker is dan het behalen van een goede eindklassering in het kampioenschap.
Tijdens de presentatie van de A523, nu iets meer dan een jaar geleden, werd er door de grote bazen met overtuiging verkondigd dat de vierde plek in het constructeurskampioenschap, na een succesvol 2022, de minimale doelstelling was. Al snel werd echter duidelijk dat de A523 niet aan de verwachtingen voldeed en meerdere kopstukken werden de laan uitgestuurd.
Na een teleurstellende zesde plek in 2023 en een weinig hoopgevende wintertest lijkt Alpine dit jaar zelfs één van de langzaamste teams te zijn. Gasly voorspelde al een moeilijke start voor de Franse renstal, maar teambaas Famin lijkt de situatie bij Alpine een stuk positiever te benaderen en de Fransman doet daarbij de opvallende doelstelling voor 2024 uit de doeken.
'Het doel voor het komende jaar is om een sfeer te ontwikkelen waarbinnen iedereen de auto wil verbeteren en tegelijkertijd ook het team vooruit wil krijgen', vertelt hij aan Motorsport.com. 'Dat geldt voor het team als geheel, niet alleen voor iedereen die op het circuit werkt. Het draait om veel meer dan een doel behalen met een bepaalde positie in het kampioenschap of een hoeveelheid podiumplaatsen. Wat ik graag wil zien, is een nieuwe dynamiek. We moeten het met deze auto doen. Het belangrijkste is dat we de auto als team kunnen ontwikkelen.'
Alpine hoopt in GP-weekend Bahrein meer antwoorden te krijgen
Alpine heeft afgelopen winter rigoureuze maatregelen genomen om de weg naar boven weer te kunnen vinden. Technisch directeur Matt Harman zei eerder al dat de bolide van 2024 'van voren naar achteren' volledig anders was dan de A523, maar desondanks lijkt de Franse renstal juist een stap achteruit te zijn gegaan. Famin stelt echter dat er nog veel onduidelijk is en hij kan ook nog niet precies zeggen hoeveel er te verbeteren valt.
'Dat weten we nog niet, dat moeten we eerst nog verder analyseren', zegt Famin. 'We moeten nog veel van de auto leren. De auto is van voor naar achter compleet nieuw. Het chassis is anders, de ophanging is anders en de aerodynamica is anders', noemt de Fransman een paar van die nieuwe onderdelen op. 'We wilden de zwakke punten van de vorige auto verbeteren. Laten we volgende week eens zien of ons dat is gelukt', doelt Famin op het openingsweekend in Bahrein.
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties