Pierre Waché heeft de prestaties van de RB20 onder de loep gelegd. De technisch directeur van Red Bull Racing had meer concurrentie verwacht gedurende het seizoen, maar de grote vormdip van de Oostenrijkse renstal kwam als een ongewenste verrassing. De problemen waren duidelijk te zien in de data, maar Red Bull kon deze problemen gedurende het seizoen niet oplossen.
Na een dominant begin werd het 2024-seizoen een stuk zwaarder voor Red Bull. McLaren en Ferrari wisten gedurende het jaar de Oostenrijkse renstal in te halen. Mercedes was tijdens enkele raceweekenden ook sneller dan Red Bull, waardoor er flink wat werk aan de winkel was voor het team van Max Verstappen. Desondanks lag deze uitdaging wel in de lijn der verwachting. 'Het seizoen was eigenlijk net zo uitdagend als we hadden verwacht', zegt Waché tegenover Autosport.
'Ik zou zeggen dat we aan het begin van het seizoen meer verrast waren door het verschil dat we hadden', vervolgt de technisch directeur van Red Bull. Verstappen stond in de eerste zeven races telkens op poleposition. Dat gebeurde daarna alleen nog maar voor de Grand Prix van Oostenrijk. 'We hadden zelf niet verwacht dat er zo’n grote dip in het midden van het seizoen zou zijn, maar we verwachtten wel een flinke strijd met anderen.'
De balansproblemen van de RB20
Gedurende het seizoen werden de balansproblemen bij Red Bull heel duidelijk. De ene race had de RB20 last van onderstuur en de andere race was de auto juist gevoelig voor overstuur. Het team van Red Bull merkte op dat de auto niet zo reageerde zoals in de windtunnel, die verouderd is. 'Er zijn meerdere aspecten aan dat verhaal. Het eerste is de correlatie: de auto had wat andere eigenschappen dan we verwachtten op het gebied van aerodynamica.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Een ander aspect is dat we niet hadden verwacht dat sommige elementen de performance van de auto zo sterk zouden beïnvloeden als ze deden', vervolgt Waché. Red Bull bleek daardoor een stuk minder stabiel te zijn in vergelijking met McLaren en Ferrari. De problemen waren zichtbaar in de data, maar een oplossing vinden was lastig. 'Die elementen waren aan het einde van het seizoen nog steeds aanwezig en we moeten ze oplossen voor 2025.'
Een ander probleem van de RB20 was het rijden over de kerbs. Door de hobbels raakte de auto in onbalans, waardoor Red Bull op stratencircuits vaak niet goed was. 'Ik denk dat we het hebben opgemerkt, maar daarna was de auto snel (in het begin van het seizoen, red.) en wilden we hem niet ingrijpend aanpassen. Toen we terugkwamen in Europa en meer werden uitgedaagd door McLaren, werd het steeds duidelijker dat dit een van de grootste problemen was om sneller te gaan', aldus Waché.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties