Bij de Italiaanse tak van Motorsport.com wordt gesuggereerd dat Red Bull Racing Mercedes probeert te verrassen met een alternatieve achtervleugel. Tijdens de tweede vrije training introduceerde het team uit Milton Keynes de oplossing bij Max Verstappen in een poging het topsnelheidsvoordeel van de concurrenten te neutraliseren. Welk team werkelijk de snellere auto heeft, blijft de vraag. Verstappens motormapping was op vrijdag zeer conservatief, terwijl Mercedes de 'raketmotor' van Lewis Hamilton nog niet inzette.
'Red Bull doet er alles aan om Mercedes in de problemen te brengen', zo wordt geopend bij het autosportmedium. Red Bull heeft, net zoals Mercedes, geen technische verbeteringen meer die ze kunnen introduceren. Het is dus zaak om in de resterende races alles te halen uit het materiaal dat ze momenteel tot hun beschikking hebben. In Saoedi-Arabië pogen ze dit te doen door middel van wijzigingen aan de achtervleugel.
Er wordt melding gemaakt van het feit dat Mercedes voor een dikkere achtervleugel lijkt te gaan dan haar titelconcurrent. Tijdens de tweede vrije training werd Verstappen het circuit op gestuurd met een vleugel die op diverse punten significant verschilde van degene die hij gebruikte in de eerste training. Schetsen van het onderdeel zijn hier te vinden.
Red Bull heeft bij de RB16B van de Nederlander gekozen voor een vleugel die minder weerstand creëert en en geaccentueerde lepelvorm heeft. Aan de zijkanten van de vleugel zijn de al eerder vertoonde inhammen te zien die voor minder drag bij het onderdeel moeten zorgen. Ook is er aan de zijkanten van de vleugel wat gedaan. In de vleugel die gebruikt werd in de tweede vrije training maakt men geen gebruik meer van het ribbelprofiel wat bij de oorspronkelijke versie wel te zien was. Dit zou met name in de trage bochten voor een voordeel moeten zorgen.
Onzekerheid over gat tussen Red Bull en Mercedes
Het is nog niet duidelijk welke van de twee teams dit weekend aan het langste eind zal trekken. Red Bull koos bij Max Verstappen volgens redacteuren Franco Nugnes en Giorgio Piola voor een voorzichtige motormapping bij de Honda-motor op vrijdag. Lewis Hamilton reed in de eerste twee trainingssessies met een oudere Mercedes-motor. Bij beide titelconcurrenten lijkt er dus nog topsnelheid aan te komen. Hoe de kaarten daarna geschud zijn, zien we vermoedelijk in de kwalificatie pas.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties