Peter Windsor denkt dat de kansen nihil zijn dat Red Bull Racing volgend jaar niet competitief is. De journalist ziet dat het team van Max Verstappen en Sergio Pérez alle troeven in handen heeft voor het aankomende seizoen. Er is echter één troef die het allergrootste verschil maakt bij de Oostenrijkse renstal. Zonder deze troef had de Formule 1 er heel anders uitgezien in de ogen van Windsor.
Red Bull kende vorig jaar een ongekend seizoen. In enkele races konden sommige teams nog enigszins in de buurt komen en er was maar één race waarin de Oostenrijkse renstal werd verslagen. Door deze dominantie kon Red Bull al snel de focus verleggen op de RB20. 'Een auto is eigenlijk constant in ontwikkeling', zegt Windsor in een livestream op zijn YouTube-kanaal. 'Het belangrijke bij Red Bull is, is dat ze een hele solide basis hebben. Daarop kan de RB20 nu gebouwd worden.'
'Bij de andere teams staat de fundering helemaal niet zo stevig. Hun concept was nooit juist aan het begin van 2022', vervolgt de journalist. De concurrentie heeft dan ook een gigantische taak voor zich liggen. Windsor voorspelt dan ook dat het voordeel nog altijd bij Red Bull zal liggen in 2024. 'Het staat allemaal niet stabiel en dan is de auto van aankomend jaar niet zo goed als de RB20. De kans dat Red Bull een slechte auto produceert, met alle informatie die ze hebben, is eigenlijk gewoon nihil.'
Red Bull heeft genoeg troeven in handen
Desondanks lijkt Red Bull op een gegeven moment ook een plafond te bereiken qua performance. De concurrentie ziet mogelijk nog voldoende ruimte voor ontwikkeling, terwijl de Oostenrijkse renstal eigenlijk niet meer sneller kan. Windsor denkt ook dat de andere teams daarop moeten hopen. 'Op een gegeven moment moet iedereen ongeveer dezelfde auto hebben, aangezien je niet meer veel andere conclusies kan trekken. De oplossingen zijn zeker niet oneindig.'
Toch heeft Windsor niet het idee dat het allemaal zo makkelijk zal zijn. 'De bouwstenen bij Red Bull zijn allemaal perfect. Daarnaast spreekt de opzet van het kampioenschap ook nog in hun voordeel.' De journalist doelt hiermee op het hoge aantal races en het feit dat er maar drie testdagen zijn voorafgaand aan het seizoen. 'Je hebt niet heel erg veel mogelijkheden om met wat dingen te klooien. Je werkt vooral van race naar race.'
Daarnaast heeft het team uit Milton Keynes nog een troef in handen. Adrian Newey is namelijk de ontwerper bij Red Bull en dat is in de ogen van Windsor eigenlijk het gouden ticket. Hoe zou de Formule 1 eruit hebben gezien zonder Newey? 'Dan zou de Formule 1 heel competitief zijn. Dan zou er elk weekend een andere racewinnaar zijn. Dat is het verschil dat Newey maakt. Daarom zeg ik ook altijd: als Ferrari vijf jaar geleden een miljard euro had neergeteld, hadden ze al drie kampioenschappen gewonnen', aldus Windsor.
Heb je al een TV-aanbieder voor het Formule 1-seizoen van 2024? Bekijk de opties hier.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties