Toen Adrian Newey voor de eerste keer de nieuwe reglementen doorlas, werd de ingenieur van Red Bull Racing enigszins depressief. Toen hij echter wat meer tussen de lijntjes begon te lezen, zag hij dat er meer vrijheid was in het ontwerp dan dat hij oorspronkelijk dacht. Wel moesten de ingenieurs op hun hoede zijn voor porpoising. Waar Red Bull geen problemen meer lijkt te hebben met stuiteren, probeert Ferrari dit fenomeen juist in hun voordeel te gebruiken.
De nieuwe reglementen zorgden voor een grote uitdaging voor de ingenieurs. Voor Red Bull was het in eerste instantie een opgave zonder leuk perspectief. 'Ik vind de verandering in de reglementen wel leuk, maar toen ik ze voor het eerst zag, werd ik wel een beetje depressief', vertelt Newey bij The Race. 'Als je ze voor de eerste keer leest dan lijken ze heel erg voorschrijvend. Maar wanneer je er dieper op in gaat dan zie je dat er wel redelijk veel vrijheid is. Vooral op het gebied van de sidepods en de vloer.'
Desalniettemin stonden enkele onderdelen van de auto's wel vast. 'De chassis is nagenoeg al helemaal ontworpen voor je door de reglementen, net zoals de voorvleugel. Toen we zagen dat er toch redelijk wat vrijheid was, vonden we het allemaal niet zo raar dat er zoveel verschillende vormen te vinden zijn in de Formule 1.' Slechts één ontwerp heeft Newey weten te verrassen. 'Ik had de oplossing van Mercedes echt niet verwacht. De andere sidepods hebben mij niet heel erg verrast.'
Newey wist dat porpoising problemen zou veroorzaken
Momenteel houdt het fenomeen porpoising nog enkele teams in zijn greep. Newey wist door zijn eigen ervaring dat het een probleem kon worden. 'We wisten dat het een potentieel probleem was. Je moet dichter naar de grond toe om meer downforce te krijgen, maar de luchtstroom breekt uiteindelijk, waardoor je juist downforce verliest en dan gaat de auto stuiteren. Het was heel erg lastig om dat tegen te gaan. We hebben geprobeerd om te begrijpen wat het probleem veroorzaakt en daar behoedzaam op te zijn.'
Ferrari is juist een team dat het stuiteren momenteel probeert te begrijpen en het in haar voordeel wil gebruiken. 'Ik denk dat het voor hen de snelste manier is om een ronde te rijden. Je haalt daarmee alleen een beetje comfort bij de coureur weg.' Heeft Red Bull zelf deze oplossing al een keer overwogen? 'Nee, want je maakt een afstelling op basis van je aero map. Wat op de ene auto werkt, zal niet werken op de andere auto', aldus Newey.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties