Red Bull-bolide op duur dieet: bij GP Australië al tekenen van gewichtsverlies Formule 1
Formule 1

Red Bull-bolide op duur dieet: bij GP Australië al tekenen van gewichtsverlies

Red Bull-bolide op duur dieet: bij GP Australië al tekenen van gewichtsverlies

Tijdens het Grand Prix weekend in Melbourne werd eens te meer duidelijk dat Red Bull Racing nog veel te winnen heeft ten opzichte van Ferrari. Gedurende de kwalificatie leek Max Verstappen nog in de buurt te zitten van Charles Leclerc, maar de Nederlander verloor drie tienden op de Ferrari-rijder in de laatste twee bochten. In de race was de afstelling van de RB18 ook niet goed, waardoor de voorbanden snel sleten en Verstappen veel tijd verloor. In Imola komen er upgrades, maar in Australië had Red Bull ook al een ander concept.

Helmut Marko heeft al eerder aangegeven dat Red Bull tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna met updates gaat komen. De Red Bull-bolide is momenteel één van de zwaarste auto's en zit ongeveer tien kilo boven het minimumgewicht. Het verliezen van deze tien kilo levert een tijdswinst op van ongeveer drie tienden. Daar komt ook een aardig kostenplaatje bij kijken, wat in tijden van de budgetlimieten er natuurlijk stevig inhakt. 'Gewichtsbesparing van een kilogram kost ongeveer tussen 200.000 en 250.000 euro', heeft de Italiaanse tak van Motorsport.com berekend. Een duur dieet dus.

Eerste tekenen van gewichtsverlies in Australië

Op Albert Park bracht de Oostenrijkse renstal al enkele nieuwe concepten die moesten helpen met gewichtsbesparing. Zo nam Red Bull de voorvleugel aerodynamisch onder handen. 'Volgens de officiële uitleg aan de FIA is deze ook lichter gemaakt door het algehele volume en gewicht aan te passen', schrijft Motorsport.com. Red Bull maakte vooral veranderingen in de endplates. Niet alleen de vorm, maar ook het design en de locatie van het vinnetje (diveplane, red.) zijn onder handen genomen. Het concept dat Red Bull bracht was overigens niet nieuw, aangezien het ook te vinden is op de bolides van Alfa Romeo en Alpine.

Bij andere onderdelen van de auto gaat Red Bull nog een stapje verder om zoveel mogelijk gewicht te verliezen. In Saoedi-Arabië werden er al onderdelen op de bolide gemonteerd die niet afgewerkt waren en dat deed het team dus opnieuw in Melbourne. 'Elk grammetje telt. Aangezien verf ook meetelt met het gewicht, werd een deel van de zijkant geplaatst zonder verf. Dit was ook te zien bij sommige delen van de voorvleugel en rond de bevestigingspunten van de achtervleugel', aldus Motorsport.com.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws