Peter Bayer, CEO van Red Bulls zusterteam RB, is erg tevreden over hoe het weekend in Australië voor zijn team is verlopen. De Oostenrijker is vooral blij dat zijn team nu zesde staat in het constructeurskampioenschap, dankzij de punten die Yuki Tsunoda wist te pakken in Melbourne. Bayer heeft echter ook lovende woorden over voor zijn andere coureur, Daniel Ricciardo, en heeft een theorie waarom de VCARB01 Tsunoda beter lijkt te liggen dan de man uit Perth.
Red Bulls zusterteam kende een weekend van gemengde gevoelens op Albert Park. Terwijl Tsunoda met een P7-finishplaats de eerste zes punten van het seizoen voor het team wist binnen te slepen, eindigde Ricciardo puntenloos op de twaalfde plaats. RB-CEO Bayer vond dat het gehele weekend voor zijn team in het algemeen wel positief heeft uitgepakt. 'Vanuit het teamperspectief was het een positief weekend, vanwege verschillende redenen', vertelt Bayer tegenover ServusTV. 'Het belangrijkste daarbij is natuurlijk de P8 (finishplaats van Tsunoda, red.) voor ons, en de zesde positie in het kampioenschap was ook erg belangrijk voor het team.'
Dankzij de zes punten van Tsunoda, wist RB deze zesde plaats in het constructeurskampioenschap te pakken, en is Red Bulls zusterteam Haas voorbij. Volgens Bayer had dit niet gekund zonder al het harde werk in de fabriek, en de uitstekende race die Tsunoda wist te rijden in Australië. 'De mensen op de fabriek in Italië werken hard, vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week, om de auto te blijven verbeteren. Maar ook Yuki, hij heeft echt een geweldige prestatie geleverd met zijn team, en zij zijn nu heel gelukkig.'
Tsunoda's rijstijl beter geschikt voor RB-bolide
Ook voor Ricciardo, die net buiten de punten eindigde, had Bayer een positief woordje over. 'Daniel gaat ook goed. Hij heeft na de kwalificatie van gisteren (zaterdag, red.) zijn pace gevonden, en wij geloven dat wij vanaf nu ook echt op hem kunnen bouwen en dat hij de auto steeds meer zal begrijpen.' De RB-CEO wordt hierop gevraagd hoe het mogelijk was dat Tsunoda zich veel beter in de RB-bolide leek te voelen dan Ricciardo. 'Het eenvoudigste antwoord hierop is dat ze verschillende rijstijlen hebben, ze hebben bijvoorbeeld andere rempunten, eentje remt vroeger dan de ander', legt Bayer uit.
Dat Tsunoda meer uit de VCARB01 lijkt te kunnen halen dan Ricciardo komt volgens Bayer ook door zijn rijstijl. 'Dat komt doordat Yuki later en harder remt (dan Ricciardo, red.)', aldus de CEO. 'Waarschijnlijk ligt daarin het geheim. De balans speelt daarbij wel degelijk een rol, want als je hard remt, dan gaat een deel van de aerodynamische ondersteuning verloren. Dus het is aan Daniel om harder te remmen', vertelt Bayer grappend. 'Maar daarin ligt wel het verschil op dit moment.'
Bayer: 'Zijn na Bahrein nader tot elkaar gekomen'
Red Bulls zusterteam stond na de eerste race van het seizoen, de Grand Prix van Bahrein, nog even in de schijnwerpers, vanwege een incident tussen beide RB-coureurs. Tsunoda leek na de race opzettelijk een divebomb op Ricciardo te plaatsen, nadat hij de Australiër eerder in de race voorbij had moeten laten om Ricciardo een kans te geven Kevin Magnussen in te halen. Dit lukte Ricciardo niet, maar de Australiër gaf Tsunoda zijn plek niet terug, wat uiteindelijk tot frustratie bij Tsunoda leidde. Volgens Bayer zijn de gemoederen echter weer tot bedaren gebracht binnen het team. 'Na Bahrein hebben we een gesprek gehad met beide coureurs, en we zijn als team eigenlijk nader tot elkaar gekomen. Die zware tijd heeft iets positiefs opgeleverd, en voor iedereen staat het team nu weer voorop', besluit Bayer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties