Racedirecteur Masi: 'Tweede rijdende herstart gevolg van natte linkerkant' Formule 1
Formule 1

Racedirecteur Masi: 'Tweede rijdende herstart gevolg van natte linkerkant'

Racedirecteur Masi: 'Tweede rijdende herstart gevolg van natte linkerkant'

De tweede herstart in de GP van Emilia-Romagna werd een rijdende start vanwege ongelijk verdeelde vochtigheid over het rechte stuk. De linkerkant van de baan was natter dan de rechterkant en dat zou een oneerlijk voordeel hebben gegeven aan de helft van de coureurs. De beslissing hiertoe werd pas vrij laat in de opwarmronde genomen, maar de reden hiervoor is reglementair vastgelegd.

De tweede herstart kwam ongeveer twintig minuten na de crash tussen Valtteri Bottas en George Russell. Eerst moest ongeveer de helft van het veld hun ronde achterstand inhalen en vervolgens vertrokken alle coureurs achter de safety car voor een opwarmronde. Aangezien het niet regende en iedereen op slicks naar buiten ging, was de verwachting dat er een staande start zou komen, maar de wedstrijdleiding besloot halverwege de opwarmronde dat het een rijdende start zou gaan worden.

Beslissing kwam laat door regelgeving

Michael Masi, F1-racedirecteur, heeft nu verklaard waarom die beslissing door de wedstrijdleiding werd genomen. 'We evalueerden het wegdek en kwamen tot de conclusie dat de linkerkant van het rechte stuk natter was dan de rechterkant', verklaart Masi aan motorsport.com. 'Dit deed ons besluiten dat een rijdende start in dit geval de beste optie was.'

De racedirecteur verklaart eveneens waarom het even duurde voordat de beslissing duidelijk werd voor de coureurs en teams. 'Door de huidige regelgeving kunnen we die keuze pas mededelen als alle auto's de pitlane hebben verlaten. Daarom kwam de informatie pas toen de coureurs al bij bocht zeven waren. Vanaf dat moment was het type start af te lezen aan de lichten van de safety car.'

Hamilton mocht achteruit rijden

Hamilton kwam vlak voor de crash tussen Bottas en Russell zelf vast te zitten in de grindbak. Toen de Brit zichzelf er vervolgens uit probeerde te rijden, deed hij dat achterwaarts. Het zorgde voor een opmerkelijke situatie waarin niet duidelijk was of de Mercedes-coureur hiermee op een veilige manier terug de baan op kwam.

Masi heeft ten overstaan van Marca opheldering gegeven over de actie van Hamilton. 'Het is niet verboden om achteruit te rijden op het circuit, dat is het alleen in de pitlane. Zolang Lewis geen gevaar vormde voor andere coureurs, mocht hij achteruit terug het circuit op rijden. Ik hield de situatie in de gaten en hoorde zijn team constant aanwijzingen geven. Daarom dacht ik er niet eens aan om het aan de stewards voor te leggen.

Advertentie: Formule 1-fan? Download dan de gloednieuwe F1 Maximaal-app. (ANDROID-IOS)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws