Ayao Komatsu, teambaas van Haas, heeft aangegeven dat de problemen van de Amerikaanse renstal niet worden veroorzaakt door de samenwerking met Ferrari. De Japanner denkt dat het team de slechte prestaties vooral moet wijten aan interne problemen. Desondanks sluit Komatsu niet uit dat de renstal in de komende jaren gaat kijken naar de samenwerking met Ferrari. Dergelijke discussies zijn echter nog lang niet aan de orde voor Haas.
Voorafgaand aan het aankomende seizoen tempert Haas de verwachtingen rondom de eigen prestaties. De Amerikaanse renstal eindigde vorig jaar onderaan in het constructeurskampioenschap en dit was voldoende reden om Guenther Steiner op straat te zetten. Met Komatsu moet Haas nu uit het dal zien te kruipen, maar dat gaat nog een stevige klus worden. Haas moet immers eerst zien te begrijpen wat er in 2023 nou allemaal misging.
De meeste problemen had de Amerikaanse renstal op de zondag. Tijdens de kwalificatie konden Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen nog wel eens meedoen in de strijd om Q3 te halen, maar op de zondag zakten de coureurs snel door de banden heen. Dat probleem had Ferrari, waar Haas een klantenteam van is, ook. Toch wil Komatsu niet wijzen naar de Italiaanse renstal. 'Volgens mij heeft het niet te maken met de samenwerking met Ferrari. Het gaat volgens mij meer over de interne efficiëntie', zegt de teambaas bij Motorsport.com.
De oorzaak van de problemen moet in het komende jaar aan het licht komen. Ondanks dat Komatsu nu nog niet wil wijzen naar de samenwerking met Ferrari, betekent dat niet dat er niet gekeken zal worden naar de onderlinge dynamiek. 'Natuurlijk gaan we op een gegeven moment wel kijken wat ons zo tegenhoudt. Dan kan deze relatie bekeken worden, maar dat is voor mij nu niet de hoofdfocus. De relatie met Ferrari is heel goed en de motor die zij bouwen is heel erg competitief.'
Komatsu wil duidelijke visie overbrengen
Nu Komatsu is ingestapt, wil de Japanner ook een duidelijk visie overbrengen aan het team. De nieuwe teambaas kijkt naar meerdere tijdspaden om een richting te bepalen. 'We hebben een doorgaande discussie over wat we moeten verbeteren om op het volgende niveau te komen. Zijn het investeringen of andere dingen? Voordat we daar zijn moeten we nog veel dingen doen. We hebben het plafond met wat we nu kunnen bereiken nog niet in zicht. Dat is een zorg voor later', aldus Komatsu.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties