Pirelli gaat nog even door als bandenleverancier van de Formule 1, maar toch lopen sommige tests nog niet helemaal zoals gehoopt. Pirelli-topman Mario Isola legt uit waarom de bandenfabrikant juist koos om met dezelfde banden verder te gaan dit seizoen, en de Italiaan doet ook een boekje open over hoe de teams hen kunnen helpen om de banden nog verder te ontwikkelen.
Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 2023 kwam Pirelli met een volledig nieuwe constructie aanzetten, maar toch was er aan het begin van het nieuwe seizoen weinig sprake van nieuwe banden. Deze zien er namelijk nog exact hetzelfde uit als in Silverstone. Isola gaf in gesprek met Motorsport.com aan waarom dat zo is. ‘Die constructie bleek in Silverstone gewoon heel goed te werken, en al onze ontwikkeling was vooral gericht op het creëren van banden zonder bandenwarmers.
Pirelli probeert de ontwikkeling voor te zijn met simulaties
De teams kozen echter voor het behoud van de bandenwarmers, waardoor al die probeersels van Pirelli in de prullenbak belandden. Daardoor kwam de bandenleverancier echter in een lastige situatie terecht, want er was geen tijd meer om banden voor 2024 te ontwerpen. Daar kwam ook nog bovenop dat de teams sneller ontwikkelden dan Pirelli zelf, en de gevonden downforce waar de teams ineens mee voor de dag kwamen maakte het voor de bandenleverancier een stuk lastiger.
Zodoende kwamen ze met een nieuwe constructie aan in Silverstone. Isola ziet het echter niet gebeuren dat die situatie zich dit seizoen zal herhalen. ‘Daar denken we nu niet aan, al is alles natuurlijk afhankelijk van de data die we van het team krijgen en hoe dat er op de baan uit komt te zien.’ Voor Pirelli is het namelijk ideaal dat de Formule 1-teams de mogelijkheid hebben om te testen met de nieuwe constructies, maar ze hebben ook andere snufjes die het de bandenleverancier makkelijker maken. ‘In december 2023 kregen we van de teams al simulaties van de verwachtingen voor eind 2024, wat downforce en performance betreft.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pirelli kwam daardoor al snel op een vroegtijdige conclusie: ‘Gebaseerd op die simulaties gaan wij er wel vanuit dat deze constructie het hele jaar bruikbaar zal zijn, al kan dat zomaar eens veranderen als de teams sneller ontwikkelen dan gepland.’ Vorig seizoen was dat namelijk wel het geval, waardoor het ingrijpen in Silverstone noodzaak werd. ‘Maar ik moet wel benadrukken dat die doorontwikkeling de jaren daarvoor nooit zo extreem was,’ gaf Isola toe.
Herhaling van 2023 nog niet uitsluiten volgens Isola
De bandenleverancier had daarbij wel het geluk dat ze al voorliepen op schema, want de constructie die ze in Silverstone introduceerden was eigenlijk bedoeld voor het seizoen van 2024. ‘We wisten dat die constructie geen invloed zou hebben op de balans, de eigenschappen en prestaties van de band. Omdat het niets zou veranderen aan de verhoudingen tussen de teams, kregen we van de FIA en de teams groen licht om deze eerder te introduceren. Dat was sowieso de juiste keuze.’
Isola weet echter ook dat zelfs het meest onwaarschijnlijke risico nooit uitgesloten mag worden, en daarom neemt Pirelli voorzorgsmaatregelen. ‘Die simulaties uit december gaan ook nog eens gepaard met simulaties die de teams drie weken voor de betreffende race onze kant op sturen. Momenteel zit er nog een groot verschil tussen die beide simulaties.’ Dat zou dus betekenen dat de teams nog een lang niet op de limiet van verbetering zitten, en dat is toch wel gunstig voor Pirelli. ‘Tot dusver komen de simulaties en de data van de circuits overeen, dus wat dat betreft zijn er nog geen verrassingen.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties