In de laatste ronden van de Grand Prix van Japan zat Sergio Perez op de staart bij Charles Leclerc. De twee zijn verwikkeld in een spannende strijd voor de tweede plaats in het wereldkampioenschap en dus probeerde de Mexicaan van alles om zijn Ferrari-rivaal in te halen. Dit bleek een lastige taak op de natte baan, maar door een foutje van Leclerc in de laatste ronde, kreeg Perez alsnog de tweede plek toegewezen.
Perez was na de herstart van de race in een soort niemandsland terechtgekomen en leek op weg naar de derde plek. In de slotfase kreeg Leclerc echter last van flinke bandenslijtage, waardoor de Red Bull Racing-coureur de druk kon opvoeren. 'Hij (Leclerc, red.) wist zijn race goed in te delen en zijn banden lange tijd te sparen. Toen hij echter problemen begon te krijgen met zijn banden, kon ik aansluiten', aldus Perez tegenover de officiële website der Formule 1.
Inhalen bleek echter lastig zonder de DRS, waardoor Perez zijn strategie moest aanpassen. 'Ik wist dat het mijn enige optie was om hem een fout in te dwingen. Met een ronde te gaan dacht ik dat we een mogelijkheid zouden krijgen, nadat hij de chicane afsneed. Toen we echter de finish passeerden, zag ik dat we klaar waren, dus dacht ik dat mijn kansen verkeken waren.' De Mexicaan had dus niet door dat de laatste ronde was aangebroken, maar kreeg de tweede plek alsnog toebedeeld door een straf voor Leclerc.
'Zonder DRS was het onmogelijk inhalen'
Door de natte baan was het gebruik van DRS niet toegestaan. Hierdoor bleek het inhalen van de Ferrari erg lastig voor Perez. 'Het was een mooie strijd. Ik kwam er gewoon niet langs zonder DRS. Op de plekken waar ik zou kunnen inhalen, was de Ferrari erg sterk.' Na afloop van de race werd duidelijk waarom de Ferrari-coureur zijn snelheid verloor. Zijn intermediates waren dermate versleten, dat ze meer op slicks dan op regenbanden leken. De druk van Perez bleek uiteindelijk groot genoeg om de Monegask de fout in te dwingen, zij het op het allerlaatste moment.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties