Jolyon Palmer heeft de inhaalpogingen van Max Verstappen en Sergio Pérez ten opzichte van Carlos Sainz geanalyseerd. De voormalig Formule 1-coureur zag dat de twee coureurs van Red Bull Racing het gevecht met de Madrileen allebei anders aanpakte. Voor Pérez leek het een frustrerende middag te worden, maar dat had de Mexicaan in de ogen van Palmer vooral aan zichzelf te danken. Verstappen liet juist zien dat hij geleerd had van een soortgelijke inhaalpoging die hij een paar jaar eerder deed.
In de zesde ronde van de race kwam Verstappen in een positie terecht die hij maar al te goed kende. De coureur zat aan de buitenkant van bocht 1, waar hij eerder Lewis Hamilton probeerde in te halen in 2021, maar Sainz sloot net als de Brit de deur. 'Je ziet al heel erg snel dat Verstappen besluit om zich niet meer in het gevecht te mengen. Hij weet natuurlijk wat er gebeurde in 2021 en daar heeft hij een straf voor gekregen. Daarnaast is het scenario heel anders', zegt Palmer in zijn analyse voor F1TV.
'Verstappen zit in de snelste auto en heeft praktisch gezien de titel al gewonnen. Er is geen reden om heel erg veel risico te nemen', vervolgt de voormalig Formule 1-coureur. In 2021 stond er nog van alles op het spel. Na een slechte pitstop was het moment in de eerste chicane misschien wel de enige mogelijkheid voor Verstappen om zijn titelrivaal te passeren. 'Het verschil tussen beide coureurs was qua punten ieder weekend minimaal. Vandaar dat Verstappen alles op alles zette op dat moment, maar dat was dit jaar niet nodig.'
'Verstappen klaagt wel wat over de radio, maar dat had uiteraard weinig zin. Sainz reed op dat moment gewoon heel erg goed', gaat Palmer door over het moment met de Ferrari-coureur. In ronde vijftien was het eindelijk zover voor Verstappen. Door de sterke rechtelijnsnelheid van de Ferrari had Verstappen een foutje van Sainz nodig om langs de Spanjaard te gaan. 'Sainz kijkt in zijn spiegels en probeert Max te blokkeren, maar omdat hij een beetje beweegt in de remzone mist hij zijn rempunt en slaan zijn banden op slot. Hij moet een krappere lijn rijden, waardoor hij meer zijn best moet doen tijdens de acceleratiefase. Op dat moment is Sainz een sitting duck.'
De foutjes van Pérez
In de slotfase van de race was het de beurt aan Pérez om Sainz in te halen. De coureur van Red Bull kreeg meerdere kansen, maar Palmer zag dat de Mexicaan het anders aanpakte dan Verstappen. 'Hij remde telkens te vroeg, terwijl Sainz juist zo laat mogelijk remde. Checo dwong Sainz nooit echt om een foutje te maken, maar hij probeerde in de chicane wel telkens zijn neus erin te gooien. Dat gaat niet resulteren in een inhaalactie, waardoor hij dus de bocht af moest snijden. Hij zegt wel dat hij geen ruimte kreeg, maar het was gewoon goed verdedigd van Sainz.'
Het aantal ronden die overbleven in de Grand Prix van Italië werd steeds minder en Pérez moest snel een manier vinden om Sainz te passeren. De man uit Guadalajara deed aan het einde van ronde 45 iets anders om ervoor te zorgen dat hij in de eerste chicane de Ferrari-coureur kon passeren. 'Hij nam heel erg veel snelheid mee door Parabolica. Hij snijdt de bocht wat wijder aan, waardoor hij niet in de vuile lucht van de Ferrari zit. Vanaf dat moment zat hij al vastgelijmd aan de achterkant van Sainz. Op het rechte stuk schiet Pérez langs Sainz en moet hij ervoor zorgen dat hij de binnenkant verdedigt', analyseert Palmer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties