Jolyon Palmer heeft zijn analyse gegeven over hoe Lando Norris Lewis Hamilton achter zich wist te houden na de safety car-herstart tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. Norris startte zijn laatste stint op de harde band, waardoor de verwachting was dat Hamilton hem makkelijk zou kunnen inhalen. Toch kwam Hamilton niet aan zijn Britse landgenoot voorbij en wist Norris uiteindelijk de tweede plaats te bemachtigen. Volgens Palmer komt het vooral door het agressieve racen van Norris zelf, waardoor Hamilton geen schijn van kans had.
Nadat de safety car, als gevolg van de motorpech van Kevin Magnussen, weer naar binnen was gegaan en een herstart eraan zat te komen, was het hele veld verbaasd over de bandenkeuzes van McLaren. Het werd gezien als conservatief dat de McLarens op de harde band de race zouden voortzetten, zeker met twee Mercedessen op de softs die in hun nek hijgde. Volgens Palmer in zijn F1TV-analyse, is het dankzij het agressieve rijden van Norris zelf dat Hamilton niet aan de jonge coureur voorbij kwam, en Norris op tijd zijn harde banden kon opwarmen.
Palmer: Norris ging agressief Luffield in
‘Norris verdedigt agressief hier, maar is daardoor niet in de juiste positie voor Luffield Corner’, begint Palmer zijn analyse, verwijzend naar de eerste bocht waar Hamilton probeerde om Norris in te halen. ‘Als Hamilton kan je in deze bocht niks anders doen dan vol gas gaan.’ De analist haalt hierbij ook de inhaalactie aan die Hamiltons teamgenoot George Russell plaatste bij Charles Leclerc eerder in de wedstrijd. ‘Norris geeft agressief veel gas de bocht door en beide coureurs nemen daardoor een late apex.’
Ook bij de tweede inhaalpoging van Hamilton weet Norris zijn landgenoot dankzij agressief rijden achter zich te houden. Norris heeft meer bandengrip bij de tweede inhaalpoging, omdat zijn harde banden ondertussen wat meer op temperatuur zijn. ‘Lando (Norris, red.) gaat mooi Luffield in en zou in principe hier veilig moeten zijn’, aldus Palmer over Hamiltons tweede inhaalpoging in dezelfde bocht. ‘Door net de neus van de auto naast Norris neer te zetten, zorgt Hamilton ervoor dat Lando (Norris, red.) niet terug kan komen naar de apex en geen rechte exit kan rijden.’ Norris werd, volgens Palmer, daardoor gedwongen om wijd te blijven rijden, maar omdat de McLaren meer snelheid op de rechte lijnen bezit, weet Norris uiteindelijk voor de Mercedes te blijven.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties