Ook het team van Mercedes merkt op dat niemand weerstand kan bieden aan de dominantie die Max Verstappen week in week uit laat zien. Ook kampen ze bij de Duitse renstal momenteel met eigen problemen, die misschien nog wel zorgwekkender zijn dan het gebrek aan strijd om de winst. De Mercedes-bolide lijkt weer last te hebben van stuiteren, terwijl ze niet lang geleden juist van dat probleem af leken te zijn.
Ook op Spa-Francorchamps was iedereen getuige van de overmacht waarmee Max Verstappen zijn Red Bull Racing-bolide naar plek één bracht. Het team van Mercedes stond erbij en keek ernaar, net zoals de anderen, en ook teambaas Toto Wolff heeft weinig in te brengen op de soevereiniteit waarmee de Nederlander zijn zeges binnensleept. De discussies tussen Verstappen en zijn ingenieur over de boordradio was voor iedereen hoorbaar, dus ook voor Wolff. De Oostenrijker benadrukt tegenover BBC dat hij de situatie verre van verbazingwekkend vond, gezien de dominantie die de Nederlander al het hele seizoen uitstraalt. ‘Hij heeft alle reden om wat brutaal te zijn.’
Ook Mercedes kijkt nog altijd toe terwijl Verstappen aan de lopende band overwinningen op zijn naam zet, maar echt veel kan de Duitse renstal er niet aan doen. Lewis Hamilton werd zelf vierde tijdens de race, en zag hoe enkel Verstappen sterk genoeg was zijn verdedigende positie te doorbreken. Met het soevereine karakter van de prestaties van Verstappen is het geen schande om ingehaald te worden door hem, maar frustrerend is het zeker, benadrukt ook Wolff. ‘Hij rijdt gewoon rond, en hij verdiend die dominante positie wel. Meer kan ik er niet over zeggen, naast dat het frustrerend is voor ons.’
Terugkerend probleem verstoort rust tijdens zomerstop
Ondanks dat de vierde positie van Hamilton geen tegenvallende prestatie was, is de dominantie van Verstappen niet het enige probleem waar ze bij Mercedes mee te maken krijgen. Tijdens het raceweekend kwam er een zorgwekkend probleem terug aan het licht bij de Duitse renstal. Vorig seizoen klaagden zowel Hamilton als teamgenoot George Russell steen en been over het stuiteren van de Mercedes-bolide. Aan het begin van dit seizoen leek dat probleem verholpen, maar op Spa-Francorchamps benadrukte Hamilton dat het probleem inmiddels terug leek te keren.
Ook Wolff realiseert zich dat het stuiteren van de bolide een limiterende factor kan zijn binnen het gevecht om het podium. ‘De voornaamste factor die ons tegenhoudt is het stuiteren van de auto. Dat gebeurde zelfs op de rechte stukken, waardoor zelfs Blanchimont (de hoge snelheidsbocht vlak voor de chicane welke normaal vaak gezien wordt als recht stuk, red.) een echte bocht werd. Lewis moest gas terugnemen terwijl het normaal vol gas kan.’ De vicieuze cirkel waar het team in belandt door het stuiteren van de auto is logischerwijs ongunstig voor de prestaties, maar gooit ook roet in het eten tijdens de zomerstop. ‘Je stuitert op rechte stukken, waardoor de banden en de remmen te heet worden. Het is een vicieuze cirkel, en het is frustrerend om zo de zomerstop in te gaan.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties