Ongeloof over Verstappen: 'Nog nooit gezien dat iemand zoveel sneller gaat' Formule 1
Formule 1

Ongeloof over Verstappen: 'Nog nooit gezien dat iemand zoveel sneller gaat'

Ongeloof over Verstappen: 'Nog nooit gezien dat iemand zoveel sneller gaat'

Voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos heeft samen met presentator Rob Kamphues bij Ziggo Sport teruggeblikt op een Formule 1-kwalificatie die gedomineerd werd door Max Verstappen. Na een moeizamer weekend in Singapore sloeg de Nederlander hard terug, met een voorsprong van bijna zes tienden van een seconde.

Kamphues is in ieder geval flink onder de indruk van de poleronde van Verstappen. 'Dit was misschien wel een van de beste rondjes uit de geschiedenis van de Formule 1. Zo dominant, en zo foutloos. Wat een getergde man, na al het gezeik van ons', zo verwijst Kamphues naar de kritiek die het Ziggo-team van Jos Verstappen te verwerken kreeg.

Verstappen reed alleen maar toprondjes in de kwalificatie

Doornbos zag ook dat Verstappen de smaak meteen al te pakken had in Japan. 'Eigenlijk al vanaf de eerste ronde al. Met name ook doordat de media zeiden dat het mogelijk te maken had met de technische reglementen. Nee, let maar op in Suzuka. Dat maakt hij waar, want in vrije training één, twee, én drie, en ook in Q1, Q2, en Q3 is hij de absolute dominante factor. Hij rijdt in zijn beide runs drie keer paars. Als je kijkt naar hoe weinig rondjes hij tot dat moment had gedaan: hij had pas twee vliegende rondes gereden voor Q3', zegt Doornbos, die daarnaast aankaart dat Verstappen in Q2 de luxe had om alleen met een oude set banden te rijden.

'Drie keer paars vinden wij uniek, omdat dat het perfecte rondje is dat eigenlijk nooit voorkomt', vervolgt Doornbos, die zelf in 2006 korte tijd voor Red Bull Racing mocht rijden. 'Normaal ben je in sector 1 goed, of in sector 3 goed, en is bijvoorbeeld Ferrari of iemand anders sneller in die andere sector. Nu was het twee keer driemaal paars voor Max, en dat flikte hij in Bahrein ook. De rest van het jaar is dat nog niet voorgekomen. Dit betekent dat je echt één bent met je pakket.'

Er was niet alleen lof voor Verstappen, maar ook voor het circuit, dat goed bij de Red Bull-bolide past. 'Dit is de baan voor de RB19, en dan moet je ook de coureur zijn die het maximale uit het pakket van de RB19 haalt. In dit geval was hij dat, en Pérez kwam daarbij niet in de buurt. Dit is de ultieme baan voor een Formule 1-auto. Vergelijkbaar met Zandvoort, maar nóg sneller, nóg efficiënter', vertelt de analist van Ziggo Sport.

Gigantische verschillen met Piastri

Doornbos laat vervolgens het vergelijk tussen Verstappen en nummer twee Oscar Piastri zien, waarbij Verstappen in elke minisector van de eerste sector sneller was. Na het tunneltje bij het uitkomen van het tweede deel van Degner, is Verstappen alleen in de haarspeldbocht en vanaf de laatste chicane sneller. 'In sector 1 zit de grootste hap', merkt Doornbos dan ook op. Vooral in de Esses zijn de verschillen in snelheid gigantisch, met snelheidsverschillen van acht, tien en zelfs zeventien kilometer per uur. 'Ik heb nog nooit gezien dat iemand zeventien kilometer per uur harder gaat, mid corner', zo spreekt de Rotterdammer zijn ongeloof uit.

Ook in de tweede Degner-bocht is Verstappen maar liefst elf kilometer per uur sneller, waarna het restant van de ronde slechts kleine verschillen oplevert. 'Hij is echt in een league of his own. Als je dit aan data kan meenemen naar je team, daar genieten de engineers ook van, dat kan niet anders.' Nu krijgt Verstappen in Japan de kans om zijn 48e Grand Prix-overwinning te pakken.

Verstappen kan dit weekend zijn dominantie weer hervatten in Japan! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws