Het Europese seizoen gaat dan echt eindelijk beginnen. De Formule 1 strijkt voor het eerste deel in Europa neer in het Italiaanse plaatsje Imola voor de Grand Prix van Emilia Romagna. Alhoewel: gaan we eigenlijk wel racen? In Onder de loep belicht F1Maximaal de vijf meest belangrijke verhaallijnen richting de aankomende race.
1. Van de regen in de drup
Op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari krijgen we misschien wel de eerste regenrace van het Formule 1-seizoen 2023 te zien. En niet 'misschien', omdat de kans op regenval klein is - integendeel. Het is eerder dat de kans op neerslag dusdanig groot is, dat we misschien helemaal geen Grand Prix te zien krijgen. Doet dat toevallig een belletje rinkelen bij iemand?
Op vrijdag is de verwachting op regen nog zo'n 54 procent, maar op zaterdag en zondag spreken we van respectievelijk 86 en 79 procent kan op neerslag. En de regenval begint al op dinsdag 16 mei, waardoor het niet alleen een nat weekend is, maar überhaupt een natte week. Of zelfs een natte maand, gezien het eerder al zwaar regende in de regio en er zelfs overstromingen waren.
Lees ook
Weerbericht GP Emilia Romagna | Raceweekend geteisterd door regen, lokale overstromingen mogelijk
2. Bandenexperiment Pirelli valt mogelijk in het water - of juist niet?
De zeer mogelijke regenval brengt in ieder geval voor Pirelli zowel een voordeel als nadeel met zich mee. Als eerste het voordeel, want met de regenval kan de nieuwe full wet-band mooi uitgetest worden. Na vorig seizoen was er veel kritiek, omdat deze band onbruikbaar bleek tijdens de regenraces in Singapore en Japan. Nu heeft de Italiaanse bandenfabrikant een nieuwe regenband die zonder bandenwarmers gebruikt kan worden.
Dan het nadeel: tijdens de kwalificatie is het de bedoeling dat er wordt geëxperimenteerd met de bandensets. Daarvoor moet het echter wel droog blijven, want het zit namelijk zo. In Q1 zou alleen de harde band gebruikt mogen worden, vervolgens in Q2 alleen de mediums en ten slotte enkel de softs in Q3. Als het regent, valt dat experiment in ieder geval voor nu in het water.
3. Mercedes brengt langverwachte updates W14 mee
Over experimenteren gesproken, Mercedes brengt aankomend weekend de langverwachte updates voor de W14 mee. De verbeteringen aan de auto van Lewis Hamilton en George Russell moeten ervoor zorgen dat het rijdersduo meer mee kan doen in de strijd vooraan. Momenteel moeten de twee Britten het vooral doen met gevechten om het laatste plekje van de top vijf.
Wat de updates precies zijn, moet nog duidelijk worden. Wat wel zo goed als zeker lijkt, is dat er wordt afgestapt van het sidepodloze concept waar Mercedes mee aankwam in Bahrein vorig jaar en tot de verrassing van velen aanhield voor 2023. Men is in Brackley tot de conclusie gekomen dat dat toch niet zo slim was, dus het wordt interessant om te zien hoe de W14B eruit komt te zien.
Lees ook
Positiviteit Wolff in twijfel getrokken: 'Mercedes eerder vol vertrouwen geweest en verrast'
4. Verstappen vs. Pérez, maar dan op een permanent circuit
De interne teamstrijd tussen Max Verstappen en Sergio Pérez gaat aankomend weekend in Imola ook weer vrolijk verder. Of het nou echt tot een gevecht op de baan komt, moeten we nog maar zien. Wel is het interessant om te zien of Pérez zijn goede vorm op een permanent circuit vast kan houden. We hebben immers voornamelijk stratencircuits gehad en dat is nu net de specialiteit van de Mexicaan.
Kortom: houdt de Red Bull Racing-coureur zijn vorm vast tegen Verstappen, of gaan we nu zien hoe de tweevoudig wereldkampioen de krachtsverhouding tussen de twee tot een hoger niveau tilt? Dat is meer in de zin dat Verstappen niet meer rekening hoeft te houden met of een baan gunstig is voor de kwaliteiten van Pérez. En al helemaal niet als het dit weekend ook nog eens flink gaat regenen.
Lees ook
Hill: 'Verstappen heeft laten zien dat hij echt ver boven Pérez en de rest van het veld staat'
5. Dubbelweekend Formule 2 én 3 in Imola
Ook de opstapklassen zijn weer paraat in Imola. Zowel de Formule 2 als Formule 3 komt in actie op het circuit vernoemd naar Enzo Ferrari, oprichter van het gelijknamige, illustere automerk. Het belooft een spannend weekend te worden, waarin Théo Pourchaire hoopt om zijn voorsprong in de F2 weer eens flink uit te breiden en Gabriel Bortoleto in de F3 richting de dertig punten voorsprong wil gaan op Grégoire Saucy.
In de Formule 2 zullen de ogen waarschijnlijk wel het meest gericht zijn op Oliver Bearman. De Britse protegé van Ferrari pakte tijdens het vorige weekend van de hoogste opstapklasse het maximum aantal punten met poleposition en spectaculaire zeges in zowel de sprint- als hoofdrace. Daarmee gaf de zeventienjarige Prema-coureur zijn titeldroom een enorme boost en staat hij nu vierde in het kampioenschap. Zijn achterstand op Pourchaire bedraagt 44 punten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties