De Formule 1 kroop door het oog van de naald met de bijna-ramp in de pitstraat. Esteban Ocon kwam vlak voor het einde van de race binnen voor een pitstop, maar toen was personeel van het circuit al bezig om de pitstraat af te sluiten. Daarom reed de Alpine-coureur bijna mensen aan en dat had heel lelijk kunnen aflopen. Ocon is er dan ook behoorlijk van geschrokken.
Bij het naderen van de pitstraat kon de Fransman zijn ogen nauwelijks geloven: er stonden tientallen mensen in de weg, vooral fotografen, die van de organisatoren toegang hadden gekregen tot het gebied waar de eerste drie van de race later hun auto's parkeerden. Het is niet gebruikelijk dat een coureur zo laat naar de pits komt, en de FIA was duidelijk helemaal niet voorbereid op zo'n geval. 'Geen enkele coureur wil zoiets meemaken', stelt Ocon bij Speedweek. 'Ik begrijp niet hoe een ceremonie kan worden voorbereid terwijl de race nog bezig is. De organisatoren van de race wisten toch zeker dat ik nog binnen zou komen.'
Ocon moest starten vanuit de pitstraat en Alpine hoopte dat er laat in de race nog een safetycar zou komen waardoor hij een gratis stop zou kunnen maken. Helaas gebeurde dat niet. 'De aanloop naar de pits heeft een chicane. Dus ik zag de mensen pas laat. Het was gekkenwerk, een muur van mensen. Het had een zwaar ongeluk kunnen worden. Het is belangrijk om dat aan te pakken. De FIA moet optreden', zegt de Fransman. 'Het is moeilijk voor te stellen wat er gebeurd zou zijn als mijn remmen niet goed hadden gewerkt. De oplossing is heel simpel, pas als de geblokte vlag is gevallen en het duidelijk is dat er geen coureur naar de pits gaat, pas dan mogen mensen in dat gebied komen.'
FIA bekent schuld: 'Verplichte bandenstop van Ocon werd over het hoofd gezien'
Na afloop van de race moest het personeel van de FIA op het matje komen bij het bestuursorgaan zelf. 'We merken op dat het niet ongebruikelijk is om mensen kort voor het einde van de Grand Prix in de pitstraat toe te laten om zich voor te bereiden op de podiumceremonie in het Parc Fermé. Daarbij werd echter over het hoofd gezien dat Ocon zijn verplichte bandenstop nog niet had voltooid, wat leidde tot een zeer gevaarlijke situatie voor alle mensen die zich op dat moment in de pitstraat bevonden', zo luidt het statement.
'We beschouwen het als een geluk dat dit incident geen ernstige gevolgen heeft gehad. We benadrukken dat een veilig en ordelijk evenement altijd op de eerste plaats komt. Dit wordt erkend door het FIA-team. We hebben de relevante procedures en protocollen met de FIA-vertegenwoordigers doorgenomen en hebben opgeroepen om onmiddellijk alle stappen te ondernemen om ervoor te zorgen dat een dergelijke situatie zich niet meer voor kan doen. De FIA-vertegenwoordigers hebben hun spijt betuigd en ze hebben ons verzekerd dat het in Miami niet weer zal gebeuren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties