Inmiddels zijn de eerste vier uur van testdag 2 in Bahrein verreden. De ochtendsessie kwam ietwat tam op gang, veel teams kozen ervoor om zo veel mogelijk data te vergaren met aerodynamische rekken en ‘flow-viz’ verf. De sessie verliep vervolgens een stuk kalmer dan de testsessie gisteren, maar het was niet minder enerverend. Na anderhalf uur bleken de problemen bij Mercedes namelijk niet verholpen, Lewis Hamilton zorgde voor een rode vlag en teams als Alpine en McLaren bleken wederom op een sterke seizoenstart af te stevenen.
Het eerste uur was het vooral rustig op het circuit. Ten opzichte van gisteren kwamen de deelnemers maar traag op gang en dat was ook terug te zien in de tijden. Dat men niet aan de tijden van gisteren gekomen is, heeft deels met de veranderde weersomstandigheden te maken. De wind is van vrijdag op zaterdag 180 graden gedraaid en daarnaast was het een stuk minder zanderig op het circuit. De wind in de rug zorgde er wel voor dat veel coureurs moeite hadden om bij bocht 11 bijvoorbeeld de auto op de baan te houden. Met name Yuki Tsunoda en Sergio Pérez kenden daar veel onderstuur.
Na twee uur werd het circuit opgeschrikt door een wederom opvallend moment voor Mercedes. Het team leek de pace op te pikken, maar kende weer een lichte tegenslag toen in de fout ging. De Brit reed tot ruim 2.5 uur in de sessie overwegend consistent zijn rondjes, zonder écht potten te breken wat betreft de rondetijden. Het ging mis op het moment dat Hamilton iets meer wilde pushen. Hij ging naar buiten op de mediumband en leek duidelijk op zoek naar de limiet van de Mercedes. De limiet vond hij overigens ook, na een rondje met veel overstuur belandde hij uiteindelijk in het grind bij de dertiende bocht. Het veroorzaakte de eerste rode vlag van de dag.
Alpine erg sterk, Pérez vooral consistent
De ochtendsessie is tevens het moment geweest dat Fernando Alonso weer terugkeerde naar de Formule 1-grid, Vrijwel direct bleek hij competitief te zijn ten opzichte van de concurrentie. Hij zette na een klein anderhalf uur ook meteen de snelste tijd neer en leek erg comfortabel in de Alpine, die er vandaag weer goed bij lijkt te zitten. Het Franse team oogde erg sterk in de eerste vier uur durende sessie op de tweede dag van de wintertests. Tot anderhalf uur voor het einde bleek het team ook de meeste rondjes op hun naam te kunnen zetten.
Ook was het de eerste dag voor Sergio Pérez. Hij reed vooral productieve rondjes en was op de eerste dag vooral bezig met het kennismaken met de RB16B. In de ochtendsessie leek hij in de eerste twee uur niet veel verder te komen dan de achtste positie. Dat valt echter mogelijk te wijten aan een ander programma voor de Mexicaan. Red Bull leek lang vooral gericht te zijn op het rijden van zoveel mogelijk ronden.
Red Bull pikte na twee uur echter wat meer pace op, nadat Perez negentien ronden had gereden. De focus leek veel meer te zitten op consistentie, het team werkte enkel rondjes af op de harde band. Langzaam maar zeker werd er steeds meer tijd gevonden door Perez in de Red Bull. Uiteindelijk kwam hij dan ook tot de derde tijd, op drie tienden van de snelste tijd van Daniel Ricciardo. De bolide ziet er overigens een stuk stabieler uit ten opzichte van vorig jaar, afgezien van een paar momentjes overstuur is de auto overal consistent. 'Perez heeft de auto precies opgepakt zoals Max Verstappen hem achtergelaten heeft', analyseerde Sky Sports F1-presentator Karun Chandhok dan ook.
Problemen voor Aston Martin, Tsunoda erg productief
Een ander opvallend gegeven was het versnellingsbakprobleem voor Sebastian Vettel. Aston Martin, dat rondrijdt met Mercedes-motoren, had flink te kampen met een probleem dat erg hardnekkig bleek. Het lijkt erop dat Aston Martin dezelfde problemen kent als het team van Mercedes op de vrijdag. De plannen voor het Britse team vielen dus in het water. Uiteindelijk zou de Duitser niet verder komen dan zes rondjes. De versnellingsbak bleek niet meer te repareren voor het einde van de sessie.
Dat staat in schril contrast met het aantal rondjes van Yuki Tsunoda, die vrijwel constant op het circuit te vinden was. De jonge Japanner reed overwegend consistent en was afgezien van een paar momentjes onderstuur niet te betrappen op een foutje. Een erg constante prestatie van de debutant, die alle kilometers goed kan gebruiken voordat het seizoen écht gaat beginnen. Uiteindelijk kwam hij niet verder dan de achtste tijd, op zo’n twee seconden van de snelste tijd die werd gereden door Ricciardo.
Wat we kunnen concluderen na de ochtendsessie is dat McLaren en Alpine ogenschijnlijk sterk presteren vandaag. AlphaTauri en Red Bull gaan op hun beurt voor consistentie en lijken zo veel mogelijk data te willen verzamelen voorafgaand aan de seizoenstart. De gifbeker moet daarnaast bij Mercedes echt helemaal leeg, ook de derde oefensessie van 2021 verliep niet vlekkeloos, met Hamilton die de enige rode vlag veroorzaakte in de ochtend.
Williams en Haas rijden vooral veel ronden, weinig pace
Opvallend is ook het aantal rondjes dat Nicolas Latifi af wist te werken. De bolide was erg betrouwbaar en reed 47 ronden op het circuit van Bahrein. Williams presteerde ogenschijnlijk sterk en wist op slechts drie tienden van de snelste tijd van McLaren te finishen. Wel had de Canadees een goed aantal momentjes waarop het beter kon, de coureur spinde bijvoorbeeld flink en leek ook veel bochten redelijk te missen.
Voor Haas en Alfa Romeo was het ook een productieve dag, Nikita Mazepin bleef net als Antonio Giovinazzi ook veel buiten op het circuit, maar beide coureurs wisten qua pace niet veel potten te breken. Giovinazzi kwam niet verder dan P9, terwijl Mazepin niet veel verder kwam dan P7 op de zachtste band. Ondanks dat reden beide coureurs wel veel ronden. Giovinazzi reed er uiteindelijk 73 , terwijl Mazepin er 76 reed.
Aan het einde van de sessie werd er nog een proefstart uitgevoerd met tien coureurs, om op die manier de sessie af te sluiten. De proefstart werd uitgevoerd om de protocollen nog eens door te nemen, zodat de coureurs ook even opgefrist zijn voor de race over twee weken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties