De ochtendsessie van de tweede testdag is vervroegd ten einde gekomen. Er kwam een putdeksel los op het circuit en de werkzaamheden zouden te lang duren. Charles Leclerc was uiteindelijk de snelste tijdens het eerste deel van de donderdag. Voor Red Bull Racing waren er in de ochtend dit keer wel wat problemen. Door remproblemen heeft Sergio Pérez maar een beperkt aantal ronden weten te rijden.
Ook op de tweede testdag stonden de coureurs al vroeg bij het stoplicht. Alonso kwam als eerste uit de startblokken en Pérez, die op woensdag geen meter reed, kwam na de Spanjaard de baan op. De coureurs van Aston Martin werden ook al snel gevolgd door de rest van de rijders die in de ochtend hun kilometers mochten maken. Het was wat warmer op het Bahrain International Circuit en teams wilde zo snel mogelijk data verzamelen.
In de openingsfase reed Leclerc de snelste rondetijden, terwijl Pérez weer snel naar binnen moest. De Red Bull-coureur moest ook direct uitstappen, aangezien er wat rook was aan de voorzijde van de bolide. Het ging om de remmen van het rechtervoorwiel. De problemen bij de Oostenrijkse renstal leken niet heel erg groot te zijn, aangezien alle monteurs redelijk rustig leken te werken. Ondertussen ging Logan Sargeant met een performance run naar de snelste tijd.
Red Bull werkt hard aan de remmen, Leclerc op P1 na eerste uur
Na iets minder dan een half uur ging Leclerc ervoor zitten. De coureur van Ferrari was in alle sectoren sneller dan Sargeant en de Monegask kwam ook enigszins in de buurt van de tijd die Max Verstappen op woensdag reed. Met een 1:31,822 was hij de snelste in de absolute openingsfase van de tweede dag en was hij vijf tienden langzamer dan de tijd die Verstappen een dag eerder reed. Andere coureurs waren vooral met langere runs bezig tijdens de vroege ochtend.
In het eerste uur leek de glimlach een klein beetje terug te keren bij Williams, na een moeilijke eerste dag. Sargeant reed prima tijden op de C3-band, al kwam hij niet per se in de buurt van de tijd van Leclerc. Bij Red Bull kon de glimlach ook weer terugkeren. De problemen werden binnen een half uur opgelost door de Oostenrijkse renstal. Er moesten een paar dingen aangepast worden om ervoor te zorgen dat de remmen niet te heet zouden worden.
Bij Red Bull kwam Pérez wel direct weer naar binnen om de remmen te blijven bekijken. Zo bleef het aantal ronden die de Mexicaan kon rijden in het eerste uur beperkt. Op de baan was het wel redelijk druk gedurende de openingsfase. Vooral Leclerc, Sargeant, Lewis Hamilton en Zhou Guanyu reden veel ronden in het eerste uur. Leclerc wist zijn snelste tijd nog wat scherper te zetten voordat het eerste uur voorbij was en Oscar Piastri wist op gepaste afstand aan te sluiten op P2.
Coureurs maken vooral veel kilometers
Pérez kwam aan het begin van het tweede uur weer naar buiten, maar de man uit Guadalajara reed opnieuw niet meer dan één ronde. Andere coureurs waren wel af en aan voor een langere periode op het circuit te vinden. Vooral de geplaagde teams van de woensdag waren in de ochtend veel op het circuit te vinden. Bij Red Bull en McLaren stonden de coureurs vooral in de garage. Pérez kwam in het eerste anderhalf uur dan ook niet verder dan de tiende tijd.
Waar Leclerc wel een goede tijd wist neer te zetten, was het in de eerste helft van de ochtendsessie nog zoeken voor de meeste teams. Hamilton was veelvuldig op de baan, maar de auto leek nog niet helemaal te doen wat de zevenvoudig wereldkampioen wilde. De W15 leek veel last te hebben van onderstuur, maar Hamilton was volhardend en reed veel ronden in het tweede uur. Het werd sowieso drukker op de baan en dat leverde een snellere tijd op voor Zhou, die naar de vierde tijd ging.
Sessie vervroegd beëindigd
Pérez eindigde het laatste gedeelte van het tweede uur op de baan. De Mexicaan ging even zitten voor een wat snellere ronde, waardoor gesuggereerd kon worden dat de problemen grotendeels opgelost waren. De Red Bull-rijder ging ruim zeven seconden sneller dan zijn vorige snelste tijd, maar dat zei niet zo heel erg veel. Met een 1:32,879 ging de man uit Guadalajara naar de vierde tijd op dat moment, met een achterstand van ruim een seconde op Leclerc.
Na iets minder dan tweeënhalf uur werd er voor het eerst met de rode vlag gezwaaid. Dat had niet te maken met een coureur die stilstond naast de baan of een crash. Er was namelijk een putdeksel losgekomen naast de kerb bij bocht 11. Deze putdeksel sneuvelde toen Leclerc eroverheen reed, maar het gat dat achterbleef was voldoende om met de rode vlag te zwaaien. Hierdoor begonnen de lange herstelwerkzaamheden aan het circuit.
Uiteindelijk bleken de herstelwerkzaamheden te lang te duren, waardoor de ochtendsessie niet hervat zou worden. De wedstrijdleiding zou veel te laat de rode vlag uithangen, aangezien de putdeksel al een tijdje loslag. Toen Leclerc eroverheen was gereden werd de rode vlag pas gezwaaid. De ochtendsessie werd gestopt en het begin van de middagsessie werd met een uurtje vervroegd.
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement bij Viaplay af, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties