Andrea Stella erkent dat als Lando Norris kritisch op zichzelf is, dit vaak met een goede reden is. Vaak als de McLaren-coureur niet de gewenste resultaten behaalt, legt hij de schuld bij zichzelf neer. Het zijn altijd kleine dingen waar Norris enorm van kan balen meent Stella. Volgens de McLaren-teambaas is dit iets waar het team samen met de coureur aan werkt.
Afgelopen weekend was het ook weer raak, nadat hij op vrijdag had gehoopt op poleposition, maar deze kans misliep wegens de slechte weersomstandigheden. Op zaterdag had de coureur meer geluk en wist hij tijdens de Sprint Shootout poleposition te veroveren. Dit behaalde hij met ‘een van de slechte ronden die ik ooit heb gereden’, zei de McLaren-coureur.
Stella legt uit dat dit soort opmerkingen van Norris niet uit het niks komen. ‘Als Lando zulke overdreven opmerkingen maakt over zijn prestaties, heeft hij daar meestal goede redenen voor’, zegt de teambaas tegenover Formul1.de. ‘Toen hij dat bijvoorbeeld in Qatar deed, was dat vanwege de track limits op het circuit en dat resulteert in een behoorlijk grote straf omdat je ronde wordt afgepakt’, voegt hij hieraan toe.
Niet altijd honderd procent
De jonge Brit wist in Qatar niet hoger te kwalificeren dan een tiende plek en uitte zijn frustratie over de boordradio. ‘Ik ben soms zo ***. Ik heb het verknald’, zei hij. ‘Het commentaar dat hij hier gaf was niet omdat de auto niet goed aanvoelde, maar vanwege fouten in bocht 1, 2 en 3’, legt Stella uit.
Stella benadrukt dat Norris altijd kritisch is over kleine punten. ‘Hij maakt nooit van die harde opmerkingen over zijn prestaties als het om de balans gaat. Normaal gesproken gaat het over minuscule dingen’, legt de teambaas uit.
Volgens Stella zijn deze kleine fouten die Norris maakt iets waar de coureur aan kan werken. ‘Wat we moeten doen is het minimaliseren van deze kleine fouten, vooral in de ronden die niet de ronden van Q3 zijn, maar de ronden van Q1 en Q2, waar je niet per se honderd procent hoeft te halen. 98 of 99 is genoeg’, zegt de teambaas. ‘Ik denk dat we met Lando meer moeten leren hoe we ronden van 99 of 98 procent kunnen rijden. Als het gaat om honderd procent halen, staan we er goed voor’, voegt hij hieraan toe.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties