Adrian Newey verwacht dat het 2023-seizoen zwaar gaat zijn. Red Bull Racing kwam met de auto als beste voor de dag in het afgelopen seizoen, waardoor Ferrari en Mercedes zeker niet stil gaan zitten tijdens de winter. Vanwege het overschrijden van de budgetcap heeft de Oostenrijkse renstal ook nog de sportieve sanctie van minder aerodynamische testtijd. Newey verwacht dat de drie teams dicht bij elkaar zullen zitten.
Het 2022-seizoen verliep voor Red Bull op een paar races na fenomenaal. Max Verstappen won vijftien races en Sergio Pérez twee, waardoor de Red Bull-coureurs in totaal zeventien races hebben gewonnen. De Oostenrijkse formatie kon bij de Grand Prix van Japan de tweede titel van Verstappen al vieren, en bij de Grand Prix van de Verenigde Staten mochten ze de constructeursbokaal meenemen. De RB18 deed het op vrijwel elk circuit uitmuntend, maar dat is niet gegarandeerd voor het aankomende seizoen. Als straf voor het overschrijden van de budgetlimiet heeft Red Bull tien procent minder windtunneltijd, wat voordelig kan zijn voor Mercedes en Ferrari.
'De vermindering van het testen in de windtunnel betekent dat we minder verschillende componenten en minder verschillende ideeën kunnen evalueren', legt Newey uit bij Motorsport.com. 'Als we heel slim zijn en altijd de juiste dingen op het model zetten, dan maakt het natuurlijk niet veel uit', vervolgt de Brit. 'Maar Ferrari gaat niet stil zitten, ze gaan hun zwaktepunten uitzoeken. Ze hadden wat betrouwbaarheidsproblemen, de pitmuur maakte wat fouten. Ferrari zal een comeback maken', denkt de Red Bull-hoofdontwerper. 'En dan had Mercedes een auto die aan het begin ver van de pace af zat, maar zo ontwikkelde dat het een race won. Je weet dat ze er zullen zijn, dus het gaat een lastig jaar worden.'
Newey benadrukt dat Red Bull trots kan zijn op wat ze hebben bereikt met de RB18
Mercedes maakte een zeer grote stap in hun ontwikkeling, maar Red Bull ook. Aan het begin van het seizoen zaten er nog een paar schoonheidsfoutjes in de auto, maar die heeft de Oostenrijkse renstal vlot verholpen. 'De auto had absoluut wat zwaktepunten in de eerste helft van het seizoen, maar die hebben we kunnen verminderen', zegt Newey. Dat was vooral zichtbaar in de tweede helft van het seizoen, daar won Red Bull tien van de elf races die er nog te gaan waren. De RB18 werd in december dan ook bekroond tot International Racing Car of the Year. Of Red Bull dit in 2023 weer voor elkaar kan krijgen, is Newey dus nog niet zo zeker van.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties