Newey komt na zijn Red Bull-jaren verrassend uit de hoek: 'Heeft mij op de kaart gezet' Formule 1
Formule 1

Newey komt na zijn Red Bull-jaren verrassend uit de hoek: 'Heeft mij op de kaart gezet'

Newey komt na zijn Red Bull-jaren verrassend uit de hoek: 'Heeft mij op de kaart gezet'

Iedereen kijkt reikhalzend uit naar wat Adrian Newey bij Aston Martin zal presteren, na maar liefst achttien jaar bij Red Bull Racing. Als de geschiedenis een waardemeter is, zal hij ook bij zijn nieuwe werkgever wel opnieuw de beste wagen ontwerpen, of dat nu op de korte of lange termijn is. Het hangt er ook van af hoe lang Newey nog doorgaat, want hij kan reeds terugblikken op vele seizoenen in de Formule 1.

Dat doet de 66-jarige Brit ook in een interview bij Auto, Motor und Sport. Er werd onder andere gepolst op welk concept of op welke auto hij het meest trots is. Je zou dan verwachten dat hij een auto uit zijn Red Bull-periode aanduidt. Bij Red Bull heeft hij immers zijn steentje bijgedragen aan zes constructeurstitels en acht rijderstitels (vier voor Sebastian Vettel, vier voor Max Verstappen).

Newey denkt nog graag terug aan zijn eerste auto

In plaats van een wagen uit die periode aan te halen, keert Newey helemaal terug naar het begin van zijn carrière. 'Het is grappig, maar op een bepaalde manier voel ik mij het meest trots op de March 881, mijn eerste wagen.' De Italiaan Capelli en de Braziliaan Gugelmin reden in 1988 in deze wagen voor March Engineering. 'We hebben met die auto wel eens aan de leiding gereden maar we hebben er geen race mee gewonnen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

persconferentie aston martin adrian newey 2
Adrian Newey begint bij Aston Martin aan een nieuwe uitdaging.

Het is zeker niet de auto die hem het meeste succes heeft opgebracht. Waarom heeft Newey het dan uitgerekend over deze auto? Oude liefde roest niet, zoiets moet het zijn. 'Het is zoals bij alle dingen die je voor de eerste keer doet. Het bouwen van die wagen heeft mij als ontwerper op de kaart gezet. Dat was nog niet eens zo belangrijk voor mij, maar het heeft de manier van ontwerpen veranderd in de Formule 1.'

Newey werd vaak gekopieerd

De essentie van die Formule 1-bolide was iets dat in de jaren daarna ook steeds terugkwam in het werk van Newey. 'Het was een heel pakket dat zich echt concentreerde op efficiëntie op vlak van aerodynamica. Die auto werd in de volgende jaren vaak gekopieerd.' Dat was lang niet de enige auto waar dat mee gebeurde. Vaak keek de concurrentie af bij Newey, omdat hij bekend stond als de beste in zijn vak.

Heeft Newey in de loop van zijn loopbaan eigenlijk het meeste voldoening gehaald uit de meest zichtbare aanpassingen, of uit andere concepten die misschien niet zo zichtbaar waren? 'Voor mij gaat het om performance en integratie, of het nu zichtbaar is of niet. Het geweldige aan de Formule 1 is dat het om twee dingen gaat: betrouwbaarheid en snelle tijden. Ikzelf ben meer gepassioneerd door het tweede.' Na al die jaren mee te draaien, beseft hij wel dat het enige wat ertoe doet, is dat je je doelstelling haalt. 'Hoe je het bereikt, maakt niet echt uit, zolang je het maar bereikt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws