NB | 'Deze uitvalbeurt kan nog eens pijnlijk worden voor Verstappen' Formule 1
Formule 1

NB | 'Deze uitvalbeurt kan nog eens pijnlijk worden voor Verstappen'

NB | 'Deze uitvalbeurt kan nog eens pijnlijk worden voor Verstappen'

Na een zinderende Grand Prix op het stratencircuit van Baku mag Max Verstappen van geluk spreken dat hij nog steeds het wereldkampioenschap aanvoert. In een chaotische race wist Sergio Pérez zijn waarde waar te maken voor Red Bull Racing. Deze week kijkt F1Maximaal-redacteur Tibbe Dolman terug op de race.

De vlag hangt uit in Mexico, wat vond je over het algemeen van de race?

'Ik vond het een geweldige race. Super controversieel natuurlijk door die twee klapbanden en ook levensgevaarlijk. Een crash op een andere plek had zomaar anders kunnen aflopen. Maar qua actie op de baan was het een heel goede race, voornamelijk in de slotfase. Dat Hamilton rechtdoor schoot na de herstart kan zomaar eens een memorabel moment van dit seizoen worden. Alle coureurs op het podium is het ook echt gegund. Dit is precies de actie die men verwacht van Baku.'

Het moment van de race was de klapband van Verstappen. Had het voorkomen kunnen worden?

'Van Red Bulls kant niet, van Pirelli’s kant wel. De ‘thread’ van de geklapte achterband van Stroll zag er nog goed uit, dus die band was niet stuk gereden door hemzelf. Hetzelfde lijkt te gelden voor de geklapte band van Verstappen. Waar het mee te maken heeft kan ik niet met zekerheid zeggen, maar ik gok dat de verhoogde luchtdruk van 19 naar 20 psi ermee te maken heeft. Door de hoge temperaturen zou de lucht dusdanig hebben uitgezet dat de druk van binnenuit te hoog is geworden.'

Wat gaat dit betekenen voor de rest van het seizoen, is de situatie hetzelfde als Imola 2020?

'Voor Verstappen kan dit nog weleens pijnlijk gaan worden. Red Bull was gewoon heel sterk in Baku en daar moet je op dat moment zoveel mogelijk gebruik van maken. Hamilton en Verstappen hebben niet voor niets meermaals gezegd dat elk punt belangrijk kan gaan zijn in deze titelstrijd. De Mercedes gaat op een aantal andere circuits waarschijnlijk weer sterker zijn dan de Red Bull, dus het gemis van de 25 punten kan dan een groot nadeel worden.'

'Ik zie het niet als een vergelijkbare situatie als in Imola vorig seizoen. De klapband van Verstappen doet daar wel aan denken, maar de situatie waarin Verstappen toen zat was heel anders. Nu gaat het om het wereldkampioenschap, dus eigenlijk is de crash in Baku nog veel ongelukkiger.'

Toch geen echt verlies na de herstart. Was het geluk?

'Ja het was geluk voor Verstappen, want Lewis maakt een onbedoelde fout. In principe remde Hamilton niet te laat. Zijn rembalans stond verkeerd, dat gaf hij zelf toe na afloop van de race. Het is een vrij domme fout en iemand met zoveel ervaring als hij zou niet zo’n fout moeten maken. Hij had flink op Verstappen kunnen uitlopen in het kampioenschap met slechts een tweede plaats. Aan zijn interviews achteraf merkte je ook echt dat hij er enorm mee zat.'

Bottas bleek het niet te kunnen bijbenen vandaag, is zijn seizoen over?

'In principe wel, als het gaat om het winnen van het kampioenschap. Bottas moet psychologisch er goed voor staan om punten te scoren. Daar werkt hij zelf hard aan, maar als het dan even niet goed gaat, vindt hij het moeilijk om uit zo’n dal te klimmen. Nu hij ondertussen al een flinke achterstand heeft opgebouwd in het kampioenschap, denk ik niet dat hij zichzelf weer helemaal kan optillen. Dat zagen we voorheen ook in de onderlinge strijd met Hamilton.'

Vettel bleek heel sterk, wat maakte zijn race zo goed? Heeft hij zijn vorm gevonden?

'Aston Martin nam eigenlijk een gok met de strategie. Als er geen problemen waren geweest met klapbanden, had Vettel waarschijnlijk een heel stuk lager geëindigd. Zijn eerste stint duurde heel lang en zonder een safety car was hij flink ver teruggezakt in de pikorde. Natuurlijk had hij wel een paar plaatsen weer kunnen pakken met nieuwe banden, maar dichtbij het podium had hij niet gezeten.'

'Desondanks zie je bij hem hetzelfde vertrouwen zoals hij ooit had. Dus ik denk dat hij nu definitief zijn vorm heeft teruggevonden. De afgelopen twee resultaten hebben hem een ongekend grote boost in vertrouwen gegeven en dat is precies wat hij nodig had.'

Kan Aston Martin definitief aansluiten bij Ferrari en McLaren?

'Nee, omdat de sterke prestatie van Vettel dus grotendeels van de strategie afhankelijk was. Ik denk dat we de komende paar races gaan zien dat Aston Martin weer achter Ferrari en McLaren terecht gaat komen. Alleen zie ik ze wel sterker zijn in het gevecht met bijvoorbeeld Alpine.'

Tot slot: Wie was jouw sterkste coureur van de dag?

'Sergio Perez. Hij hield Hamilton met teveel gemak achter zich. De RB16B was sterk, maar op het rechte stuk ging die Mercedes als een raket. Perez ging daar heel slim mee om door telkens vanaf het laatste deel van sector 2 een gat te slaan van minimaal een seconde. Daardoor kon Hamilton op de twee rechte stukken wel inlopen, maar niet passeren. Ook de herstart deed hij goed, ondanks het feit dat hij minder goed wegkwam dan Hamilton. Perez bleef kalm en ontweek daardoor de auto van Hamilton. Het had toen zomaar anders voor Sergio kunnen aflopen.'

Door: Merijn Kramer met dank aan Tibbe Dolman

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws