NB | 'Daarom was deze driedubbele straf voor Verstappen onterecht' Formule 1
Formule 1

NB | 'Daarom was deze driedubbele straf voor Verstappen onterecht'

NB | 'Daarom was deze driedubbele straf voor Verstappen onterecht'

Wen er maar aan: de controverse die we in Mexico zagen, zal vermoedelijk in de laatste vier Grand Prix-weekenden aanhouden. In Mexico ging Max Verstappen echter wel over de grens. Werd de Nederlander nu terecht bestraft, te zwaar bestraft, of onterecht bestraft? En welke rol speelt de mogelijk partijdigheid van de FIA hierin? Samen met hoofdredacteur Mark Hanselman bespreekt F1Maximaal.nl het weekend na, en wordt er een voorspelling gedaan voor de uitkomst van beide titelgevechten, waarin 'Verstappen in een zeepkist probeert om wereldkampioen te worden'

- Was de eerste straf voor Verstappen terecht?

'Ik lees en hoor overal dat iedereen de straffen voor Verstappen allebei wel terecht vond, maar dat vooral de grootte van de straffen in twijfel getrokken wordt. Ik heb er echter mijn twijfels bij of de eerste straf, voor het incident in de vierde bocht wel zo terecht was. Na Austin is het heel veel over de regels gegaan, en is het niet langer zo dat coureurs elkaar proberen in te halen, maar eerder dat ze als eerste bij de apex van de bocht willen zijn.'

'De coureur aan de binnenkant heeft dan het recht om de coureur aan de buitenkant geen millimeter ruimte te gunnen, en de coureur aan de buitenkant mag daar blijven hangen als hij eerder bij de apex is. Dit is natuurlijk cruciaal als de volgende bocht de andere kant opgaat, zoals in bocht twaalf op het Circuit of the Americas het geval was, en ook bij bocht vier in Mexico. In het duel tussen Verstappen en Norris zag Verstappen Norris komen, waardoor hij zich op de apex richtte, maar omdat Carlos Sainz daarvoor vrij vroeg remde, zat Verstappen opgesloten, en kon hij niet later remmen.'

'Het gevolg was dat Norris met zijn voorvleugel nipt voor Verstappen zat, en dus het recht op ruimte bij de exit verdiend had. Dat betekent ook dat hij in de krappe rechterbocht die daarop volgt, de plek had kunnen pakken. Verstappen gaf Norris geen ruimte, en drukte hem naast de baan, oftewel, Verstappen zat fout. Norris snijdt echter de baan af, en ritst als tweede weer in, vóór Verstappen. In dit soort duels wordt er normaal een straf van vijf seconden uitgedeeld.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mexico start max verstappen carlos sainz lando norris 12
Lando Norris jaagt op Max Verstappen.

'Die straf kan je vermijden, als je de positie alsnog opgeeft, alleen Norris had die positie al geclaimd. Als Norris achter Verstappen terug op de baan was gekomen, en Red Bull had Verstappen verzocht de plek in te leveren, had hij nooit een straf gekregen. Nu kreeg hij die kans niet - en hij zou die kans vermoedelijk ook niet gepakt hebben - maar hij had de plek al ingeleverd en daarmee het verlies gepakt wat normaal een straf had kunnen voorkomen. Daarom was deze straf voor Verstappen onterecht.'

'De wedstrijdleiding besloot toch om hem een straf te geven, en deelde niet vijf, maar tien seconden uit. Verstappen kreeg daarmee de dubbele straf vergeleken met coureurs uit Austin, en daarnaast had hij de positie ook al ingeleverd, een derde nadeel. In principe heeft Verstappen voor dit incident dus een driedubbele straf gekregen. Ja, Verstappen zat fout, maar de straf was veel te zwaar, en dus zelfs onterecht, puur omdat Norris de plek al had opgeëist.'

- Was de tweede straf van Verstappen terecht?

'Bij dit incident, bij bocht 8, zijn overeenkomsten met het incident met Norris uit de Verenigde Staten. In Austin zat Verstappen voor de bocht schuin achter Norris, daarna remde hij Norris tot de apex uit, waardoor hij eerder bij de apex was, en vervolgens verlieten beide coureurs het circuit. Het grote verschil is wel dat Verstappen in Texas de bocht probeerde te halen, en dat Norris de bocht ook niet haalde. In Mexico had Norris die bocht wel kunnen halen, maar moest hij uitwijken voor Verstappen.'

'Deze straf voor Verstappen was volledig terecht, omdat Verstappen nooit enige kans had om die bocht nog te halen. Zijn actie kwam voort uit frustraties vanwege het eerdere incident, waarbij Norris de tweede plek overnam - iets waar Verstappen het niet mee eens was - en het kwam voort uit machteloosheid, vanwege zijn veel te trage Red Bull. Dat praat de actie echter niet goed, en aangezien hij nooit enige kans had om de bocht te halen, was dit moment onsportief. Deze straf voor Verstappen had nog wel zwaarder kunnen uitvallen, omdat het niks meer met sportief racen te maken had.'

- Had Verstappen de confrontatie moeten vermijden?

'De frustraties van Verstappen zijn goed te begrijpen, omdat een legale actie van hem uit de VS onder een vergrootglas kwam te liggen, en de FIA vervolgens zelfs aankondigde dat het de regels gaat aanpassen. Zoals Verstappen zelf al zei, heeft hij in de Formule 1 het verkeerde paspoort. Hij staat er constant alleen voor in het verder Britse wereldje, en gezien het gebrek aan snelheid bij Red Bull is hij ook daar redelijk eenzaam. Vind je het dan gek dat de emmer soms overloopt? Hij probeert een zeepkist naar de wereldtitel te loodsen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

zeepkist max verstappen
Verstappen in de RB20 in Mexico.

'Mexico was natuurlijk een circuit dat Red Bull heel slecht ligt. Het circuit zit vol met langzame bochten, de achilleshiel van de RB20, en de hoogte zorgt ervoor dat je veel meer glijdt. Als je je balans en bandenslijtage niet op orde hebt, is het dan ook logisch dat deze problemen in Mexico worden uitvergroot. Dit is juist waarom Verstappen in eerdere jaren zo goed was in Mexico, want toen had Red Bull deze aspecten nog wel goed op orde.'

'Desondanks ging het belabberd bij Red Bull. Dat begon al op vrijdag, want als je een éénmansteam hebt, waarbij je enige echte coureur geen meters moet maken, heb jij de voorbereiding van een sprintweekend, terwijl de rest een traditioneel weekendformat afwerkt. In de tweede stint was Verstappen nog langzamer dan de Mercedessen en de Haas van Kevin Magnussen. Ja, de tweede actie van Verstappen was onsportief, maar het is de vraag of het hem benadeeld heeft.'

'Nadat Verstappen de pitstraat opzocht, voor nieuw rubber onder zijn zeepkist, was Lando Norris het snelste van iedereen, sneller nog dan racewinnaar Carlos Sainz. Als Verstappen Norris in de tiende ronde had laten gaan, had Norris Sainz kunnen volgen, en vermoedelijk kunnen inhalen, ofwel met een undercut, ofwel door langer door te rijden, en zo een bandenvoordeel in de laatste stint te pakken. Als Verstappen vierde was geëindigd, had hij niet tien, maar dertien punten ingeleverd, en het is maar zeer de vraag of hij zonder straffen wel vierde was geworden. Sportief was het dus niet, maar wel noodzakelijk, en Verstappen heeft daarmee geoptimaliseerd. Daarbij profiteert hij ook van wederom een misser van McLaren, met nu Oscar Piastri die weer niet presteert als het moet.'

- Wordt er met twee maten gemeten?

'Absoluut, het is duidelijk dat de FIA niet objectief is. De eerste straf van Verstappen was te zwaar en wellicht zelfs onterecht, de tweede straf van Verstappen was volledig terecht, en misschien zelfs wat aan de lichte kant, vanwege de intentie erachter. Het is echter prima dat Verstappen flinke straffen krijgt, als dat ook maar bij zijn concurrenten gebeurt, en dat blijkt niet het geval te zijn.'

'In de Verenigde Staten kreeg Norris vijf seconden straf. Hij overschreed de track limits echter vijf keer, wat reglementair vijf plus tien seconden straf moet opleveren, wat al vijftien seconden oplevert. Daarnaast zou het inhalen buiten het circuit normaal tien seconden moeten zijn, en bewoog hij niet veel later nog onder het remmen. Dat had ook tien seconden kunnen opleveren, met een totaal van 35 seconden. Nu zou dat wellicht overdreven geweest zijn, maar vijf seconden was duidelijk te weinig, zeker gezien het feit dat er voor de track limits harde regels zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

herbert
Johnny Herbert bepaalt mede wie wereldkampioen wordt.

'De laatste zes races hebben we ook zes keer een Britse steward als oud-coureur gehad bij de wedstrijdleiding. Het is vreemd dat de FIA zelf niet kan inzien dat dit naar belangenverstrengeling riekt als de titelstrijd tussen een Nederlander en een Brit gaat. Ik zou de komende vier races Tom Coronel of Giedo van der Garde laten beslissen wie welke straf krijgt. Ik vermoed dat Verstappen dan opeens veel meer speelruimte krijgt. Of beter trekt FIA zelf de conclusies, en zetten ze daar de volgende races iemand neer die wel objectiever is dan voormalig Sky Sports F1-analist Johnny Herbert.'

- Wie winnen de beide titels?

'Ik ga voor Verstappen en Ferrari. Ja, ik weet dat Norris een veel betere auto heeft, maar de Brit is toch niet constant genoeg, en Verstappen zal niet elk weekend zo slecht zijn als in Mexico, of beter gezegd zijn auto. Er komen ook nog circuits aan die Red Bull beter liggen, en Verstappen heeft nog altijd twaalf punten marge per weekend. Als Verstappen gemiddeld dus vijfde wordt, moet Norris bijna alles winnen, en op basis van de laatste races lijkt dat onwaarschijnlijk te zijn. Ja, een gridstraf zal pijn doen, maar het zal normaal gesproken slechts vijf plekken zijn, en als Verstappen daardoor drie à vier kilometer per uur sneller is op de rechte stukken, wordt hij er wel competitiever van.'

'Bij de constructeurs staat McLaren nog 29 punten voor Ferrari. Op basis van Mexico denk ik dat McLaren sneller is. We hebben echter twee races op rij gezien dat Ferrari geprofiteerd heeft van de strijd tussen Verstappen en Norris. In de VS leverde dat de leiding bij de start op, en in Mexico schoof Leclerc op naar P2. Verstappen zal keihard blijven strijden tegen Norris, waardoor Ferrari blijft profiteren. Mijn voorspelling is dan ook dat Verstappen Ferrari kampioen gaat maken, en McLaren met lege handen eindigt.'

- Valt de situatie van Pérez nog te redden?

'Dat denk ik niet. Dat heeft niet alleen met zijn sportieve situatie te maken, maar ook met zijn sponsoren. Red Bull Racing heeft een uitgebreide samenwerking met telecomgigant AT&T aangekondigd vanaf 2025, en het Amerikaanse bedrijf zal de concurrent geen plekje op de auto willen gunnen. Daardoor kan geldschieter Carlos Slim niet langer van waarde zijn voor Red Bull, al kan hij mogelijk Pérez wel persoonlijk nog blijven sponsoren. Dat zal vermoedelijk niet genoeg zijn om Pérez te redden.'

'Op 4 juni 2024 werd het contract van Pérez verlengd. Sindsdien pakte hij in twaalf weekenden 43 punten, een gemiddelde van 3,58 punt per weekend. Hij heeft ook veel schade gereden, waardoor Red Bull in Austin niet meer een volledig upgradepakket kon introduceren vanwege het budgetplafond, en daarmee benadeelt hij Verstappen, die er steeds meer onder lijdt dat hij er met de ontwikkeling van de auto en de afstelling alleen voorstaat. Mexico was niet de druppel die de emmer deed overlopen, want volgens mij was Pérez voor het weekend al kansloos. Het is duidelijk dat de coureurs van Visa Cash App RB weten dat ze een serieuze kans maken op dat stoeltje naast Verstappen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws