Nabeschouwing Ziggo Race Café heeft lovende woorden over voor Piastri: 'Het is een hele volwassen reactie' Formule 1
Formule 1

Nabeschouwing Ziggo Race Café heeft lovende woorden over voor Piastri: 'Het is een hele volwassen reactie'

Nabeschouwing Ziggo Race Café heeft lovende woorden over voor Piastri: 'Het is een hele volwassen reactie'

De heren aan tafel bij het Ziggo Sport Race Café bespreken uitgebreid de resultaten en de gang van zaken van de Grand Prix van Hongarije. Bij het Race Café praten Olav Mol, Jack Plooij, Robert Doornbos en Rick Winkelman, onder leiding van Rob Kamphues, na over de prestaties van Max Verstappen, de volwassenheid van Oscar Piastri, de tijdstraf van Guanyu Zhou en de voortdurende problemen bij Ferrari.

Doornbos wist het voor de race al zeker: Verstappen is in bocht 1 al aan Lewis Hamilton voorbij. De oud-coureur was onder de indruk van hoe Verstappen al vanaf de eerste bocht de leiding nam in de wedstrijd. 'Max Verstappen bepaalt vanaf nu wat er gebeurt. Hij bepaalt wie er waar en wanneer instuurt', zegt Doornbos terwijl hij de eerste bocht analyseert. De mannen van Ziggo zijn het erover eens dat de starts van Verstappen niet altijd te voorspellen zijn, maar dat de start bij de race in Hongarije er eentje uit het boekje was. De mannen blikken ook vooruit en rekenen uit dat Verstappen het record van Sebastian Vettel, negen gewonnen races op rij, kan evenaren tijdens de Grand Prix van Zandvoort.

Piastri is al een heel volwassen coureur, vinden de Ziggo-mannen

Plooij had nog mooie woorden over voor de prestaties van Norris, en Mol voegt eraan toe dat hij denkt dat doordat Piastri al in de eerste bocht P2 pakte, er later een undercut werd geplaatst bij hem door Norris en het McLaren-team. Doornbos is het niet helemaal met Mol eens en denkt dat de undercut vooral was om een aanval op Hamilton te kunnen plaatsen. Uiteindelijk vond Mol dat de undercut de team-hiërarchie perfect weer oploste voor McLaren.

Mol had verder nog mooie woorden over voor Piastri en zijn sportiviteit tijdens zijn gevecht met Sergio Pérez. 'Geweldig', zei Mol over dat Piastri niet klaagde over dat Pérez niet genoeg ruimte liet bij zijn inhaalactie. 'Het is een hele volwassen reactie', is Plooij het ermee eens. 'Hij is pas eerstejaars en toch op die manier al reageren', zegt ook Winkelman over de Australiër. De mannen vinden dat Piastri nog niet helemaal op het niveau van Norris is, maar al wel dichterbij komt. Mol en Plooij kiezen uiteindelijk Piastri ook als best of the rest, de beste coureur van het veld buiten de top drie.

'Is de McLaren de tweede auto van het veld, of is het de Mercedes?' vraagt presentator Kampheus aan de rest van de tafel. 'De McLaren', klinkt het in koor. De mannen vinden zelfs dat Hamilton het slecht heeft gedaan tijdens de race in Hongarije. 'Lewis (Hamilton, red.) verloor in drie bochten drie posities', aldus Doornbos. 'Je rijdt daarmee al een verloren wedstrijd.' Hamilton wist uiteindelijk ook pas als vierde over de finishlijn te komen.

Mol: Tijdstraf Zhou veel te mild

Ook de kettingbotsing veroorzaakt door Zhou aan het begin van de race wordt uitgebreid besproken door de mannen aan tafel. Mol vindt dat de tijdstaf veel te mild was voor de Chinese coureur. 'Het is voor twee coureurs in één team einde wedstrijd', doelt Mol op dat de aanvaring van Zhou op Ricciardo uiteindelijk de uitvalbeurten van Gasly en Ocon veroorzaakte. Zhou kreeg een vijf seconden tijdstraf, maar Mol had de coureur een stop and go-straf gegeven. 'Het was echt goed gegaan als Gasly niet was aangetikt', oordeelt Doornbos over de drukte in bocht 1 aan het begin van de wedstrijd. De Alpine-coureurs hadden gewoon door kunnen rijden, volgens de mannen, als Zhou geen kettingbotsing was gestart.

Verder wordt ook de verwarrende communicatie van Ferrari uitgebreid besproken. Het halverwege veranderen van de strategie en de keuze voor harde banden op het einde van race waren twee gebeurtenissen tijdens de race die de mannen niet begrepen. 'Aan het einde van de race moet je toch wel je mediums hebben, en wie rijdt er niet op mediums aan het einde van de race? De Ferrari's!' bepleit Plooij gepassioneerd. Volgens Mol is het dankzij de Ferrari-cultuur zelf dat Vasseur de touwtjes niet in handen heeft. 'Als je kan zeggen: Ik werk voor Ferrari, dan heb je het al gemaakt. Of je je werk nou goed doet of niet, en dat is het probleem', aldus Mol.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws