Motorenpartner Red Bull bevestigt WEC-entry met Hypercar vanaf 2027, zijn er kansen voor Verstappen? Formule 1
Formule 1

Motorenpartner Red Bull bevestigt WEC-entry met Hypercar vanaf 2027, zijn er kansen voor Verstappen?

Motorenpartner Red Bull bevestigt WEC-entry met Hypercar vanaf 2027, zijn er kansen voor Verstappen?

Ford, de Amerikaanse automotive giant die vanaf 2026 in zee gaat met Red Bull Racing, bevestigt dat het merk vanaf 2027 deel zal nemen aan het World Endurance Championship als fabrieksteam. Dat betekent dat ze ook deel gaan nemen aan de 24 uur van Le Mans. Ford zal meedoen in de Hypercar-klasse met een LMDh-bolide, terwijl het merk al actief was in de LMGT3-categorie in samenwerking met Proton Competition.

Het is duidelijk dat Ford flink aan het bouwen is aan de toekomst, aangezien de Amerikaanse autofabrikant vanaf 2026 op de Formule 1-grid verschijnt met Red Bull om het jaar erna weer terug te keren naar de Le Mans. Red Bull werkt tot eind 2025 nog met Honda, maar het nieuwe tijdperk zal ingeluid worden met het Ford-logo op de bolide. De samenwerking van Ford en Red Bull werd aangekondigd in het dominante tijdperk van de Oostenrijkse renstal, die in 2023 op één race na alles won. Jim Farley, Ford-CEO, en de andere betrokkenen hebben er echter vertrouwen in dat Red Bull het goed zal blijven doen.

Terwijl de focus op de Formule 1-entry ligt, wordt er achter de schermen ook gewerkt aan een LMDh-bolide, waarmee het merk in 2027 zal toetreden tot het WEC. Ford is immers geen onbekende naam in het zeer prestigieuze kampioenschap, waar het merk in het verleden flink met Ferrari heeft gestreden om de zeges in de Le Mans-races. Een LMDh-bolide (Le Mans Daytona h), is een hybride raceauto binnen de Hypercar-klasse, ontworpen voor zowel het FIA WEC als het IMSA-kampioenschap. LMDh-bolides combineren een standaard hybridesysteem met een Dallara, Ligier, Multimatic of Oreca gebouwd chassis, terwijl fabrikanten hun eigen motoren en aerodynamica ontwikkelen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lemans 2024
Ford mag zich in en competitief Hypercar-veld gaan mengen vanaf 2027.

Wat het betekent voor het Formule 1-project

De deelname van Ford aan het WEC met zo'n technisch complexe bolide kan positief zijn voor het motorenproject in de Formule 1. In de LMDh-klasse werkt Ford met hybride technologie, wat een waardevolle ervaring oplevert in elektrificatie, energieterugwinning en batterijbeheer. Omdat de F1-motoren vanaf 2026 een veel grotere hybride component krijgen, kan Ford deze kennis gebruiken om de samenwerking met Red Bull Powertrains te versterken. Bovendien biedt het enduranceracen een testomgeving om de betrouwbaarheid en efficiëntie van hybride systemen te optimaliseren, wat cruciale inzichten kan opleveren voor de motorenontwikkeling in de F1.

Daarnaast kan de betrokkenheid in het WEC bijdragen aan technologische synergie en merkpositionering. Hoewel de motorspecificaties tussen WEC en F1 vanzelfsprekend verschillen, kan bredere expertise in hybride aandrijflijnen en motormanagement indirect bijdragen aan een succesvolle samenwerking met Red Bull. Aangezien de LMDh-bolide nog een work in progress is, moeten Ford en Red Bull eerst vertrouwen op de kennis die er al is. Voor de toekomst kan het project van Ford en de WEC-entry in de Hypercar-klasse echter voordelig zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner jim farley red bull racing ford powertrains f1 2023 2026 rb19
De kennis die Ford opdoet bij het bouwen van de LMDh-bolide kan voordelig zijn voor Red Bull.

Komt Verstappens Le Mans-entry steeds dichterbij?

Waar online direct aan werd gedacht, is het feit dat viervoudig wereldkampioen Max Verstappen tot en met 2028 bij Red Bull rijdt. De Nederlander wil zijn contract uitdienen, tenzij Red Bull hem niet meer de snelste auto kan leveren. De 27-jarige heeft vaker gepraat over een deelname aan de 24 uur van Le Mans en het lijkt erop dat die deelname zeker gaat komen. Een deelname met de Hypercar van Ford, die tegen die tijd de motorenpartner is van Red Bull, lijkt dan zeker mogelijk te kunnen worden gemaakt. Of het gaat gebeuren, is afwachten.

Ford zal zich in een competitief Hypercar-veld moeten mengen, maar heeft ook de statistieken uit het verleden die iedereen wat meer vertrouwen zullen geven. Terwijl Ford nu als 'manufacturer' op de lijst staat in de samenwerking met Proton Competition, zal Ford vanaf 2027 als fabrieksteam op de grid verschijnen. Het Amerikaanse merk heeft de Le Mans van 1966, 1967, 1968 en 1969 gewonnen. Afgelopen jaar boekte Ford ook een succesvol resultaat bij de Le Mans.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws