In de top zes van het constructeurskampioenschap staan maar liefst drie teams met Mercedes-aandrijving. Dat lijkt op het eerste gezicht een groot succes voor de Duitse fabrikant, maar pijnlijk genoeg is het niet Mercedes, maar McLaren dat het meeste uit de krachtbron weet te halen. Voormalig Formule 1-coureur en analist Martin Brundle weet echter ook dat Mercedes grotere problemen heeft.
Lando Norris won in Miami zijn eerste Grand Prix. Voor McLaren is het slechts de tweede overwinning in ruim een decennium tijd. Een opvallende statistiek is dan ook dat de laatste vijf zeges, inclusief het sprintsucces in Qatar, op naam van vijf verschillende coureurs staan: Norris, Oscar Piastri, Daniel Ricciardo, Jenson Button, en Lewis Hamilton. De laatstgenoemde coureur boekte in Miami nog zijn beste Grand Prix-resultaat van het seizoen met een zesde plek, maar reed op grote achterstand van racewinnaar Norris.
Mercedes moet dus een harde conclusie trekken. 'Het is duidelijk dat ze een klantenteam hebben dat nu beter werk levert', zo legt Brundle de vinger op de pijnlijke plek voor Mercedes. Rond 2017 was Red Bull Racing nog hard op zoek naar een motorleverancier, die een beter product kon leveren dan Renault. Daarbij kwam het Oostenrijkse team in onderhandeling met Mercedes. Teamadviseur Niki Lauda wilde Red Bull wel een motor geven, maar teambaas Toto Wolff vreesde ervoor dat hij door een klantenteam verslagen zou worden, en liet Red Bull op zoek gaan naar een alternatief.
Red Bull vond dat alternatief met Honda, en anno 2024 rijdt Mercedes niet alleen achter Red Bull aan, maar ook achter rivaal Ferrari en klantenteam McLaren. 'Ik denk wel dat ze grotere zorgen hebben dan McLaren op het moment, omdat ze hun eigen auto gewoon niet begrijpen', deelt Brundle bij Sky Sports F1.
Lichtpuntjes bij Mercedes
Brundle prees zijn landgenoot echter wel na de Grand Prix. 'Ik moet wel zeggen dat Lewis Hamilton een geweldige race reed. Hij deed enkele hele moedige inhaalacties, en zijn snelheid aan het einde van de race was goed.' Hamilton eindigde als zesde, en jaagde op Pérez. De 39-jarige zat zelfs binnen DRS-afstand maar eindigde uiteindelijk ruim een seconde achter de Mexicaan. Dat werd extra pijnlijk toen Carlos Sainz met een vijfsecondenstraf terugviel tot één tiende voor Hamilton. 'Ik denk wel dat dit de auto ook opsomt. Ze hebben van sessie tot sessie, en van dag tot dag en van race tot race geen idee hoe de auto het gaat doen.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties