Door de grote verschillen tussen de top- en achterhoedeteams heeft de Formule 1 er de afgelopen jaren alles aan gedaan om het veld dichter bij elkaar te brengen. In het verleden konden de grote teams een veelvoud uitgeven ten opzichte van de kleine teams, maar het budgetplafond heeft hier een einde aan gemaakt. Zo mogen teams nu maximaal 130 miljoen euro per jaar uitgeven en geldt er een aerodynamische testrestrictie.
Sinds afgelopen winter kent de Formule 1 een beperking op tests in de windtunnel om ervoor te zorgen dat alle teams gelijke kansen hebben. Hierbij wordt gekeken naar de eindstand bij de constructeurs om te bepalen hoeveel testtijd je krijgt toegewezen. Teams die laag eindigen mogen meer testen en vice versa. Met de invoering van de nieuwe regels moeten teams nu dus zo efficiënt mogelijk omgaan met hun testtijd. Mercedes heeft hiervoor een oplossing bedacht door nieuwe computerchips in te zetten in haar fabriek, zo meldt Motorsport.com.
Meer computersimulaties door minder tijd in de windtunnel
Uit een gepubliceerd rapport blijkt dat Mercedes door de overstap op AMD-processoren de CFD-prestaties sinds begin 2020 met maar liefst 20 procent heeft kunnen verbeteren. Dit programma wordt gebruikt om de aerodynamische stroming van de F1-auto te bedenken en te testen. Door de inzet van de nieuwe chips kan Mercedes meer testen in een kortere tijd en probeert het hiermee dus efficiënter om te gaan met haar testtijd. Door meer computersimulaties te doen om de luchtstromen te berekenen wint het team daarmee ook tijd in de windtunnel.
Simon Williams, hoofd aero-ontwikkelingssoftware bij Mercedes, erkent dat het budgetplafond en testresricties de doorslag gaven voor vernieuwing in de fabriek. 'Windtunneluren en CFD werden in het verleden met een vast getal gereguleerd. De FIA heeft die twee voor 2021 losgekoppeld en het aantal uren voor CFD is toegenomen. Tot slot kun je op basis van je positie in het kampioenschap hier meer of minder energie in steken. Er is dus een schaal die bepaalt hoeveel capaciteit je hebt om aerodynamica te ontwikkelen. We proberen alles te maximaliseren om alles uit onze CFD te halen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties