Mercedes riskeerde hun 2023-seizoen voor de W13: 'We wilden hem helemaal begrijpen' Formule 1
Formule 1

Mercedes riskeerde hun 2023-seizoen voor de W13: 'We wilden hem helemaal begrijpen'

Mercedes riskeerde hun 2023-seizoen voor de W13: 'We wilden hem helemaal begrijpen'

Mercedes riskeerde hun 2023-seizoen, doordat het langer duurde dan verwacht om de problemen van de W13 te begrijpen. De Duitse renstal wilde eerst de wagen van dit jaar beter snappen, voordat het doorging naar de auto van volgend seizoen. Het team strijdt de laatste twee races van dit jaar nog voor de tweede plaats, ook al zou het team het voordeel van meer windtunneltijd van de derde plaats ook wel fijn vinden.

Mercedes heeft vanaf het begin van het seizoen veel moeite gehad met porpoising en heeft dat stapje voor stapje weten te verbeteren. 'Toen we de stuiterproblemen hadden geëlimineerd, konden we ons concentreren om meer van het potentieel uit de auto te halen', vertelt de technische afdeling van het team tegen Formu1a.uno.

Toen was het dus tijd om een ander probleem van de W13 op te lossen. 'We riskeerden het weggooien van een hoop middelen, niet alleen economisch, om te begrijpen waarom het zero-sidepod-concept in de fabriek snel leek, maar op het circuit niet werkte', vervolgt een ingenieur. Verder had het team nog een hoop andere problemen, waarbij het lang duurde om die te begrijpen. 'We wilden in mei de W13 helemaal begrijpen om op volle snelheid te kunnen werken aan een geheel andere W14.'

'Tussen mei en juli vonden we de meeste antwoorden'

Dit was echter niet haalbaar, vanwege de moeite die de auto had en het team dat niet begreep waardoor dat kwam. 'We hebben besloten om onze deadline naar juli verplaatsen, omdat we met het eerste updatepakket een paar stappen hadden gezet, hoewel de stappen nog steeds erg klein waren in vergelijking met de verwachtingen', legt de ingenieur uit. 'Maar we namen een groot risico, want als we niet de antwoorden hadden gevonden die we zochten, hadden we in september aan de W14 moeten werken zonder een solide basis van waaruit we konden beginnen.'

Het team van Mercedes heeft dus hard gewerkt om de problemen te begrijpen. 'Tussen mei en juli hebben we de meeste antwoorden gevonden waar we naar op zoek waren.' In Spa kwam de FIA met de TD39 die een belangrijk grijs gebied wegwerkte, waardoor de vloeren niet meer dan de toegestane twee millimeter mochten bewegen. 'Daarvan denken we dat het ons vooral heeft begunstigd tegenover Ferrari', eindigt de ingenieur.

Wolff: 'De tweede plek is een klinkende prijs'

Mercedes heeft voor de laatste twee races van dit seizoen nog wel belangrijke doelen die bijdragen aan de auto van volgend jaar. Ten eerste wil het team het begrijpen van de W13 helemaal kunnen afsluiten, zodat het team daar in de winter op kan voortbouwen. Ten tweede wil Mercedes nog een race winnen. 'Dit zou laten zien dat we echt terug zijn en dat onze auto races kan winnen', legt Toto Wolff, de teambaas, uit na afloop van de Grand Prix van Mexico.

Als laatste wil Wolff de tweede positie in het constructeurskampioenschap bemachtigen. 'Dat zou een klinkende prijs zijn voor al onze medewerkers, die altijd zijn blijven geloven in het 2022-project', eindigt de teambaas. Het technische deel van Mercedes is het echter niet zo eens met Wolff. Zij hebben liever de derde positie in het kampioenschap, om meer uren in de windtunnel te hebben en CFD-berekeningen te kunnen gebruiken voor de W14, ook rekening houdend met de opgelopen vertraging van de auto uit 2022.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws