Lewis Hamilton moest zijn achtervolging op Max Verstappen vroegtijdig staken door schade aan de Mercedes W12. De bolide van de Brit liep door de kerbs schade op aan de achterkant, waarna hij volgens Andrew Shovlin zo'n zes tot zeven tienden per ronde in moest leveren. Een flinke streep door de rekening voor de titelconcurrent, maar ook met een intacte bolide had hij de Nederlander niet van de overwinning kunnen houden.
Dit schrijft Formule 1-redacteur Michael Schmidt in zijn analyse voor Auto, Motor und Sport. 'Mercedes verloor de twee Oostenrijkse wedstrijden simpelweg omdat Red Bull de snellere auto had.' De zachtere banden en koelere temperaturen rondom de Red Bull Ring gedurende ronde twee konden daar zelfs geen verandering in brengen. Het verschil tussen Mercedes en Red Bull op racepace betrof zo'n twee tot drie tienden in de Grand Prix van Oostenrijk.
Hoe groot het gat tussen de twee heren werkelijk was, zullen we nooit weten, volgens de Duitse F1-expert, maar onder meer Hamilton zelf en Toto Wolff bevestigen zijn hypothese: 'Als we bij de start niet zo lang achter de McLaren vast hadden gezeten, waren we niet zo ver van Verstappen verwijderd. We hadden niet gewonnen, maar we hadden hem wel wat meer onder druk kunnen zetten', aldus de woorden van de Oostenrijker. Hamilton: 'Zelfs in een perfecte race was ik als tweede geëindigd.'
Er wordt tevens gemeld dat de onbalans aan boord bij Hamilton voor hevigere bandenslijtage zorgde. Mercedes wist dus dat ze met de tweevoudig wereldkampioen nog eens naar binnen moesten. Dat Valtteri Bottas middels een teamorder langs zijn collega kon, had dan ook weinig waarde. Enkele ronden later had Hamilton zijn baanpositie toch al op moeten geven. Overigens was het niet de Brit zelf die schuldig was voor de schade aan zijn auto. 'Hamilton deed niets fout', verzekerde Wolff.
Red Bull Racing blijft verbeteren
Dat Red Bull de laatste wedstrijden alleen nog maar uitgelopen lijkt te zijn op Mercedes is niet verbazingwekkend. Zo wordt er binnen Mercedes vol ongeloof gekeken naar hoe innovatief de concurrent blijft, ondanks dat de reglementen voor 2022 eraan zitten te komen: 'Elke race hebben ze nieuwe onderdelen bij zich.' Bij het Duitse medium worden onder meer de voorvleugel, diffuser en het chassis genoemd als gebieden waarop de Oostenrijkse renstal verbeterd heeft.
Mercedes laat het er echter niet bij zitten. Het team uit Brackley komt met haar eigen verbeteringen in Silverstone, de eerstvolgende Grand Prix. Er zijn volgens Wolff daarnaast nog veertien races te gaan waarin Mercedes kan leren van wat er in Spielberg fout ging. Als die problemen zijn opgelost, kan Mercedes weer winnen, denkt hij. 'In die zin zijn Silverstone en de Hungaroring sleutelraces', sluit Schmidt af. 'Als die naar Red Bull gaan, zou er in 2021 zomaar een einde kunnen komen aan de dominantie van Mercedes.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties