James Allison, Technical Director van Mercedes, is erg positief over hoe de testdagen voor zijn team verlopen zijn. Het team heeft veel vertrouwen gehaald uit hoe de auto reageert op de baan, en heeft vooral op het gebied van set up-wijzigingen veel kunnen testen. Wel is voor Allison duidelijk dat zijn team niet de beste auto van het veld heeft, en weet hij ook welk team dat wel lijkt te hebben.
'Een van de positieve aspecten van deze auto, in tegenstelling tot de eenzitter van vorig jaar, is dat als we een verandering aanbrengen, de auto ongeveer hetzelfde reageert als in de simulator', is Allison positief over de prestaties van de W15 tot nu toe, tegenover de Italiaanse tak van Motorsport.com. 'Dat geeft ons veel vertrouwen dat we veranderingen kunnen blijven aanbrengen in de simulator in de wetenschap dat ze zullen werken als we eenmaal op de baan rijden. Dat is bemoedigend.'
Allison deed zijn uitspraken na aflopen van de testdagen in Bahrein, waar het team 360 rondes wist te rijden om zo de nieuwe bolide te testen. 'Het waren drie zeer productieve dagen. We hebben een volledig testprogramma gedaan, met een aantal set up-wijzigingen die niet mogelijk zouden zijn als het seizoen eenmaal zou beginnen', blikt Allison terug. 'Deze elementen kunnen ons dus een idee geven welke onderdelen we mee moeten nemen voor de eerste races. Vanuit dit oogpunt was het een goede sessie.'
De Mercedes-ingenieur geeft ook voorbeelden van set up-wijzigingen die het team gedaan heeft tijdens de testsessie in Bahrein. 'We hebben het antidive-niveau van de ophanging veranderd, een verandering die je niet tijdens de vrije training kunt doen. Het is goed en nuttig dat we het vandaag hebben gedaan om gegevens te verzamelen en een vergelijking te kunnen maken met gisteren', aldus Allison.
Allison: 'Hebben de komende dagen nog'
De Britse autosportontwerper licht ook alvast een tipje van de sluier op betreffende wat zijn team de komende dagen staat te wachten, voorafgaand aan het eerste raceweekend van 2024. 'De komende dagen zijn er bijeenkomsten om de gegevens van de tests te analyseren en te begrijpen waar we meer aan moeten doen, want de race is over een paar dagen', onthult Allison. 'In de fabriek is het team al bezig met de productie om nieuwe onderdelen te maken. Wat we hier hadden was prima voor het testen, maar het is niet genoeg voor een heel raceweekend. Er moet nog veel geproduceerd, geassembleerd, en geverfd worden en dat soort dingen, we hebben de komende dagen nog.'
Mercedes staat er beter voor dan in 2023
Met minder gereden rondes dan de andere topteams tijdens de testdagen, Ferrari en Red Bull reden er respectievelijk 416 en 390, en geen enkele snelste tijd neergezet op naam van Lewis Hamilton of George Russell, is Allison toch heel tevreden met de stand van zaken bij zijn team na de testsessies. 'Twaalf maanden geleden stonden we er veel slechter voor!' benadrukt Allison. 'We hebben zeker niet de beste auto, maar we hadden een paar goede long runs met een goed tempo. Er is nog wat werk te doen over een enkele ronde, maar het is absoluut een betere auto dan vorig jaar.'
'Red Bull ligt op kop'
Allison weet ook wel wie de voornaamste concurrent voor zijn team is, en daarmee de favoriet voor 2024. 'Red Bull ligt op kop, kijk maar naar het racetempo van vandaag (testdag drie in Bahrein, red.), dat is vrij duidelijk. Daarachter zijn er verschillende sterke teams. Ferrari ziet er goed uit, wij zien er goed uit, Alonso deed het goed vandaag. In welke volgorde, dat weet ik niet zeker. Ik denk dat we iets beter zijn op de long runs, maar een beetje achterliggen op Ferrari betreffende de snelheid over een enkele ronde. Veel zal afhangen van het werk deze week voor het raceweekend.'
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties