Tijdens het Qatarese Grand Prix-weekend werd de controversiële achtervleugel van Mercedes door de FIA getest op eventuele flexibiliteit. De vleugel zou namelijk meebuigen met de druk van de rijwind, waardoor Mercedes een hogere topsnelheid haalt. Volgens het team hebben de tests in Qatar echter uitgewezen dat hier geen sprake van is. Mercedes lijkt daarnaast niet onder de indruk te zijn van de beschuldigingen van Red Bull Racing.
De achtervleugel van Mercedes was onderwerp van discussie, omdat het onderste element volgens Red Bull buigzaam was. Daarmee zou het gat tussen de twee vleugelelementen bij hoge snelheid vergroot worden: zo wordt de luchtweerstand verkleind, wat de topsnelheid van de W12 ten goede komt. Er zijn regels over hoe groot het gat tussen de twee vleugelelementen mag zijn, maar die metingen worden alleen bij stilstand gedaan. Een ‘flexvleugel’ zou bij hoge snelheden die regels breken, maar ook makkelijk door de stilstaande tests komen.
Daarom kwam de FIA in Qatar met een nieuwe test: met behulp van gewichten worden de vleugels van de wagens getest op flexibiliteit. De gewichten simuleren de luchtdruk die de auto te verduren krijgt bij hoge snelheden. Men kijkt hoeveel de vleugel buigt bij een bepaalde hoeveelheid neerwaartse druk. Als de vleugel teveel buigt, vloeien daar voor Qatar nog geen consequenties uit.
Vleugel is niet gewisseld in Qatar
Afgelopen weekend werden de vleugels van alle auto’s getest met behulp van twee gewichten van 35 kilo, op twee plekken van de vleugel bevestigd. Volgens Mercedes boog er niets mee. ‘De vleugel was ijzersterk. Je had er zelfs 100 kilo aan kunnen hangen.’ In de paddock werden de protesten van Red Bull Racing belachelijk gemaakt, volgens Auto, Motor und Sport: ‘Misschien vraagt Red Bull volgende keer om 105 kilo?’ Red Bull Racing zegt zelf overigens tevreden te zijn met de test, zoals deze nu wordt uitgevoerd. ‘Als deze nieuwe test doorgaat, zijn we voldaan.’
In Qatar was er ook het gerucht dat Mercedes voor dat weekend een andere vleugel in gebruik had, zonder flexibele delen, vanwege de controverse die al in Brazilië was ontstaan. Daarmee zou Mercedes onder de tests van de FIA uit kunnen komen, denkt men. Hier is echter geen sprake van, zegt het team zelf. ‘Niet waar, de vleugel is niet gewisseld’, luidt het korte antwoord.
Verstappen niet langer favoriet voor wereldtitel 2021 na Qatar
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties